Dofinansowanie na szkolne autobusy elektryczne dostanie 16 gmin
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy prawie 40 mln zł z programu Kangur na dofinansowanie do zakupu autobusów elektrycznych, które będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 16 gminach. Wczoraj podpisano umowy w tej sprawie.
Środki na zakup zeroemisyjnych autobusów pochodzą z programu priorytetowego „System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) – Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, którego celem jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.
Z programu Kangur NFOŚiGW dofinansuje przedsięwzięcia zmniejszające zużycie paliw w transporcie w gminach. Dzięki atrakcyjnemu dofinansowaniu samorządy z obszarów wiejskich mogą zakupić ekologiczne autobusy, znacząco poprawiając komfort podróży dzieci do szkoły.
Budżet drugiej edycji Kangura wynosił 55,41 mln zł, z czego 11,47 mln zł przeznaczono na pożyczki. NFOŚiGW otrzymał 26 wniosków o dofinansowanie w formie dotacji i 17 wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki. Sześć wniosków nie spełniło kryteriów dostępu i nie mogło uzyskać finansowania, a 4 wnioskodawców finalnie zrezygnowało z podpisania umowy.
W drugiej edycji programu wsparcie otrzyma 16 gmin. To Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski.
Wszystkie otrzymają dofinansowania w postaci dotacji – łącznie to 34,2 mln zł, czyli 85 proc. przyznanych środków. Dwanaście gmin skorzysta również z pożyczki z NFOŚiGW. Uzyskane z Funduszu pieniądze beneficjenci przeznaczą na zakup 16 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz szkolenie kierowców. 15 gmin zainwestuje także w infrastrukturę ładowania pojazdów.
– Niezależnie od skali i budżetu programu stawiamy na kompleksowość, a jednocześnie elastyczność rozwiązań, by nasi beneficjenci, w szczególności w regionach lub sektorach z największymi wyzwaniami, mogli jak najlepiej wykorzystać dostępne środki. Rosnące zainteresowanie programem Kangur, w połączeniu z aktywnością mniejszych gmin w innych naszych programach, pozwala z optymizmem patrzeć na proces zrównoważonego rozwoju elektromobilności w Polsce – komentuje prof. Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W informacji na temat wyników drugiej edycji programu Kangur, NFOŚIGW przypomina, że Polska jest największym producentem autobusów elektrycznych w Europie, jednocześnie jest jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę autobusów zeroemisyjnych w transporcie.
W Polsce są zarejestrowane 484 autobusy elektryczne. Tylko w tym roku, do końca kwietnia, przybyły 52 takie pojazdy. Jednocześnie w pierwszym kwartale tego roku w Polsce zamówiono 266 autobusów elektrycznych, a kolejnych 105 sztuk było uwzględnionych w procedurach przetargowych (79) lub czekało na potwierdzenie finansowania.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.