Tesla ma problem ze sprzedażą elektrycznych aut w USA
{więcej}Amerykański producent elektrycznych aut Tesla rozpoczął właśnie sprzedaż swojego elektrycznego Modelu S w Chinach. Tesla ma jednak problem ze sprzedażą aut w USA.
Tesla sprzedała swój pierwszy egzemplarz Modelu S w Chinach. Elektryczny Model S kosztuje w Chinach 121 tys. dolarów – o 40 tys. dol. więcej niż w USA – ze względu na większe koszty transportu, dodatkowe podatki i cła.
Szef Tesli Elon Musk zapowiada, że w ciągu kilku lat jego firma uruchomi w Państwie Środka produkcję. Problemem może okazać się jednak chińskie prawo, które stanowi, że zagraniczny producent elektrycznych aut może je produkować w Chinach bez dodatkowych podatków importowych tylko, gdy przekaże prawa do swojej technologii chińskiemu partnerowi. Z tego powodu na produkcję aut w Chinach nie zdecydowały się m.in. GE czy Nissan.
Wcześniej Tesla chce stworzyć w Chinach sieć kilku tysięcy punktów serwisowych oraz stacji ładowania. W tym celu będzie współpracować z lokalnymi dostawcami energii.
Tesla ma jednak problem z rozwijaniem sieci sprzedaży na swoim rodzimym rynku.
Amerykańskie prawo od lat 30. XX wieku umożliwia sprzedaż aut wyłącznie za pośrednictwem licencjonowanych dilerów. Uchwalone 80 lat temu prawo miało chronić konsumentów, a obecnie przeszkadza w sprzedaży elektrycznych aut amerykańskiemu producentowi Tesli.
Model sprzedaży Tesli zakłada bowiem bezpośrednią sprzedaż w firmowych salonach oraz za pośrednictwem internetu. To złamanie dotychczasowych zasad sprzedaży aut w USA. Bezpośredniej sprzedaży Tesli zabroniły już władze stanu New Jersey, a wkrótce podobną decyzję mogą podjąć też kolejne stany – pod wpływem nacisku wywieranego przez dilerów aut.
W USA działa obecnie ok. 18 tys. dilerów samochodowych. Ich przychody wyniosły w 2012 r. 676 mld dolarów. Branża pośredników w sprzedaży aut w USA to ogromna siła, która może wypływać na władze stanowe i federalne. W ciągu ostatnich 10 lat zrzeszenia dilerów aut przekazały na kampanie wyborcze amerykańskich polityków w sumie ok. 145 mln dolarów.
Elon Musk, szef Tesli, zwraca uwagę, że sprzedaż elektrycznych aut dla pośredników stwarza podstawowy problem. W celu maksymalizacji sprzedaży elektrycznych Modeli S musieliby oni bowiem informować o wyższości tego rodzaju aut nad tradycyjnymi modelami, które stanowią obecnie niemal 100% ich przychodów.
gramwzielone.pl