Do 75 proc. dotacji na zakup stacji ładowania aut elektrycznych

Do 75 proc. dotacji na zakup stacji ładowania aut elektrycznych
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaprezentowało projekt rozporządzenia określającego zasady dofinansowania zakupu i instalacji ogólnodostępnych oraz prywatnych stacji ładowania samochodów elektrycznych. 

Jak wylicza Ministerstwo Klimatu i Środowiska, obecnie w Polsce funkcjonuje około 1,7 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych i są to przede wszystkim publicznie dostępne punkty ładowania.

Autorzy projektu rozporządzenia podkreślają, że brak wystarczającej liczby punktów ładowania powoduje, że na razie pojazdy z napędem elektrycznym nie cieszą się w Polsce dużą popularnością.

REKLAMA

Z powodów psychologicznych fakt braku możliwości doładowania awaryjnego jest jednak istotną barierą rozwoju rynku (tzw. range anxiety). Dodatkowo, ze względu na brak infrastruktury szybkiego ładowania przemierzanie pojazdem elektrycznym dłuższych tras międzymiastowych jest utrudnione lub wręcz niemożliwe. Dlatego konieczne jest zaproponowanie inwestorom takich dopłat do budowy punktów ładowania, które pozwolą im rozwinąć ten obszar do poziomu, który da konsumentom pewność, że pojazd elektryczny jest tak samo funkcjonalny jak pojazd spalinowy – zapewniają urzędnicy MKiŚ.

W sumie na dotacje do zakupu i montażu stacji ładowania Ministerstwo Klimatu chce przeznaczyć 800 mln zł. Pomoc ma być udzielana w ramach programów priorytetowych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w terminie do 31 grudnia 2023 r.

Jak Ministerstwo Klimatu chce sfinansować program dopłat do stacji ładowania samochodów elektrycznych?

O dofinansowanie mogą wystąpić jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy, a także spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe.

Dofinansowanie w wysokości 50 proc. kosztów kwalifikowanych będzie można pozyskać na uruchomienie ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych o maksymalnej mocy 150 kW, zwiększenie mocy istniejącej stacji do takiego poziomu, a także na uruchomienie stacji tankowania wodorem.

Zwiększony o 25 pkt proc. poziom wsparcia będzie obowiązywać w przypadku stacji ogólnodostępnych zlokalizowanych w gminach, w których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys. ze względu na wolniejszy niż w większych gminach rozwój rynku usług ładowania pojazdów elektrycznych.

Reklama

Gdzie szukać paneli fotowoltaicznych?

Poniżej przedstawiamy ranking serwisu Oferteo.pl dotyczący 18 343
firm instalujących panele fotowoltaiczne, najlepszych w 2020 roku w
poszczególnych miastach:

REKLAMA

W przypadku zakupu i montażu stacji ładowania, innej niż ogólnodostępna, maksymalna wysokość dotacji wyniesie 25 proc. kosztów kwalifikowanych. W przypadku montażu instalacji o mocy do 22 kW lub zwiększenia mocy istniejącego punktu do takiego poziom dofinansowanie może zostać zwiększone do 50 proc.

Ponadto autorzy rozporządzenia chcą wprowadzić maksymalne kwoty dotacji w przypadku stacji innych niż ogólnodostępne. Dla punktów ładowania o mocy do 11 kW ma to być 7,5 tys. zł,  dla ładowarek o mocy do 22 kW – 10 tys. zł, do 100 kW – 27,5 tys. zł, a dla punktów o mocy maksymalnej 150 kW – 47,5 tys. zł. Maksymalna wartość pomocy na jedną stację nie może przekroczyć 3 mln zł.

Pieniądze maja pochodzić z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zarządzanego przez NFOŚiGW, do którego trafiają środki w wysokości 0,1 proc. uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej zgonie z ustawą Prawo energetyczne, wpływy z tytułu opłaty zastępczej, a także wpływy z tytułu opłaty emisyjnej. Planowane w latach 2021-2025 przychody NFOŚiGW z tych źródeł szacuje się na 2,418 mld zł.

Wejście w życie rozporządzenia będzie dopiero pierwszym krokiem w celu uruchomienia dopłat. Kolejnym będzie uzyskanie zgody Komisji Europejskiej, a na końcu potrzebne będzie uchwalenie i uruchomienie programu priorytetowego NFOŚiGW.

Jednocześnie Narodowy Fundusz ma pracować nad nowym programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych – po pilotażu przeprowadzonym w połowie tego roku. 

 Pracujemy nad nową ofertą dofinansowania elektryków. W celu budowy efektywnych kanałów dystrybucji dopłat prowadzimy dialog z przedstawicielami uczestników rynku, którzy kształtują funkcjonujące w Polsce modele biznesowe finansowania nabywania lub leasingu samochodów elektrycznych – zapewniał w ubiegłym miesiącu wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.