Wchodzi w życie taryfa dla operatorów stacji ładowania
Opublikowano oczekiwane przez operatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych rozporządzenie, które ma obniżyć koszty utrzymania i eksploatacji takiej infrastruktury w sytuacji, w której nie jest ona jeszcze dostatecznie eksploatowana z powodu nadal niewielkiej liczby zarejestrowanych w Polsce samochodów zasilanych energią elektryczną.
W dniu 19 listopada w Dzienniku Ustaw opublikowano Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 13 listopada 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną.
Rozporządzenie wejdze w życie po 14 dniach, licząc od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw i wprowadzi do polskiego prawa tzw. e-taryfę – taryfę dystrybucyjną dedykowaną wyłącznie operatorom ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Jak informuje GreenWay Polska, operator największej krajowej sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych, e-taryfa ureguluje opłaty pomiędzy operatorami sieci energetycznych a operatorami stacji ładowania aut elektrycznych na etapie, w którym zapotrzebowanie na usługi ładowania pozostaje nadal niewielkie.
– Ujmując rzecz najprościej – w fazie inwestowania w stacje ładowania, gdy popyt na usługi jest jeszcze mały, opłaty za dostęp do sieci energetycznej będą obniżone. Opłaty te, uzależnione od mocy umownej, są ponoszone rzecz operatorów energetycznych przez operatorów stacji ładowania aut bez względu na to, czy stacje są użytkowane przez kierowców czy też nie. Zgodnie z e-taryfą obniżone opłaty stałe obowiązywać mają do momentu, kiedy wykorzystanie mocy nie przekracza 10 proc. Przekroczenie tego progu powodować będzie powrót opłat do normalnego poziomu – tłumaczy prezes GreenWay Polska Rafał Czyżewski.
E-taryfa wprowadzi jednocześnie zwiększone opłaty zmienne dla firm energetycznych, uzależnione od ilości pobieranej energii z sieci. Mechanizm ten ma na celu zrekompensowanie utraconych przychodów tym firmom w momencie, gdy popyt na usługi ładowania wzrośnie.
– Wdrożone rozwiązanie powoduje, że rozwój sieci ładowania dla potrzeb elektromobilności nie obciąży odbiorców energii elektrycznej. Mechanizm ten pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych oraz na zwiększenie mocy stacji ładowania – zapewnia Rafał Czyżewski.
Treść rozporządzenia jest dostępna w Dzienniku Ustaw pod tym linkiem.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.