Polski oddział ABB pracuje nad technologią vehicle-to-grid

Polski oddział ABB pracuje nad technologią vehicle-to-grid
ABB

Rozwiązanie, nad którym pracuje ABB, ma sprawić, że już niedługo kierowcy pojazdów elektrycznych będą mogli wykorzystać energię, która jest magazynowana w baterii samochodu, nie tylko na potrzeby samej jazdy, ale także np. do zasilenia domu. ABB we współpracy z francuską firmą DREEV z grupy EDF rozwija nową, dwukierunkową stację ładowania w technologii tzw. Vehicle-to-Grid.

ABB dołącza do podmiotów pracujących nad technologiami, które umożliwią nie tylko ładowanie samochodu elektrycznego, ale również odddawanie przez niego energii, aby w ten sposób zapewnić backup czy świadczyć usługi regulacji sieci elektroenergetycznej. 

W tym celu firma nawiązała współpracę z francuskim DREEV – joint venture, które zostało zawiązane pomiędzy EDF i Nuvve – firmą specjalizującą się w rozwoju technologii inteligentnego ładowania pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

W ramach kontraktu szwajcarska firma dostarczy swoje najnowsze stacje dwukierunkowego ładowania o mocy 11 kW dostosowane do pracy w zakresie Vehicle-to-Grid (V2G).

Kompaktowa stacja ładowania o mocy 11 kW ma zapewniać szybkie i elastyczne ładowanie. Ma być w pełni kompatybilna z obecnymi i projektowanymi pojazdami elektrycznymi. ABB zapewnia, że urządzenie spełnia najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczące standardów sieci elektroenergetycznej.

Swój wkład w przygotowanie rozwiązania z zakresu V2G ma Korporacyjne Centrum Technologiczne ABB w Krakowie współpracuje w dostarczeniu oprogramowania niezbędnego dla aplikacji V2G.

– Dotychczas samochód podbierał energię jednokierunkowo do baterii, za pośrednictwem stacji ładującej z sieci elektrycznej. Dzięki nowemu rozwiązaniu dwukierunkowego ładowania bateria w aucie pełni rolę mobilnego magazynu energii. Pozwoli to np. właścicielom flot na generowanie oszczędności dzięki możliwości zwrotu nadwyżki energii do sieci elektroenergetycznej. Skorzysta na tym środowisko, ale i portfel użytkownika – komentuje Katarzyna Sobótka, dyrektor ds. rozwoju rynku elektromobilności w ABB w Polsce.

REKLAMA

Dzięki integracji rozwiązań ABB z oprogramowaniem DREEV kierowcy pojazdów elektrycznych będą mogli przesłać nadwyżkę mocy z powrotem do sieci.

ABB zapewnia, że oprócz zwiększenia niezależności i bezpieczeństwa energetycznego, właściciele pojazdów elektrycznych będą mogli wygenerować nawet do 20 euro oszczędności miesięcznie na każdego posiadanego elektryka.

– Opracowanie tej inteligentnej, dwukierunkowej infrastruktury do ładowania będzie znaczącym krokiem w ewolucji naszego ekosystemu e-mobilności. To również kamień milowy w strategii zrównoważonego rozwoju ABB – komentuje Frank Muehlon, szef globalnej działalności ABB zajmującej się rozwiązaniami dla infrastruktury mobilnej.

ABB ocenia, że o ile na razie niewiele samochodów elektrycznych obsługuje technologię dwukierunkowego ładowania, to w ciągu najbliższych latach popularność tego rozwiązania ma rosnąć, a być może nawet V2G stanie się dominującą technologią.

Przytaczane przez firmę prognozy wskazują, że liczba pojazdów elektrycznych na drogach wyniesie do 559 milionów w 2040 roku, a 33 procent światowej floty będzie zasilanych energią elektryczną.

– Wszyscy producenci prędzej czy później będą dążyć do wdrożenia u siebie technologii Vehicle-to-Grid. Niedługo stanie się ona standardem – uważa Katarzyna Sobótka z ABB.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.