Od 2021 r. dotacje na autobusy na prąd i wodór

Od 2021 r. dotacje na autobusy na prąd i wodór
Michał Kurtyka

Z początkiem przyszłego roku operatorzy transportu publicznego będą mogli składać wnioski o dofinansowanie do zakupu zeroemisyjnych autobusów i infrastruktury ich ładowania. Pojawi się też możliwość pozyskania dotacji na zakup autobusów wodorowych, ale jeszcze nie w 2021 r. Założenia nowego programu o nazwie „Zielony transport publiczny” przedstawiło wczoraj Ministerstwo Klimatu i Środowiska. 

Operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym jednostki samorządowe, będą mogli wnioskować o dotacje na zakup zeroemisyjnych autobusów w ramach programu „Zielony transport publiczny” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

– Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te eko-autobusy – wylicza Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.

REKLAMA

Nabory wniosków prowadzone będą w trzech etapach, kolejno w latach 2021, 2022 i 2023. Pierwszy ma wystartować 4 stycznia i będzie prowadzony do 15 grudnia 2021 r.

– W pierwszej fazie programu poziom finansowania będzie najwyższy, gdyż – oprócz celów ekologicznych – ma też pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie związanym z koronawirusem – tłumaczy Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska. 

W pierwszym naborze będzie można pozyskać dotacje wyłącznie na zakup lub leasing autobusów elektrycznych i trolejbusów – w obu przypadkach maksymalny udział dofinansowania w kosztach zakupu/leasingu może wynieść 80 proc.

W drugim naborze w 2022 roku poziom dotacji do autobusów elektrycznych i trolejbusów spadnie o 10 pkt proc., za to pojawi się możliwość pozyskania dotacji do 90 proc. na zakup autobusów napędzanych wodorem.

REKLAMA

Z kolei w trzecim naborze w 2023 r. znowu będzie można pozyskać dotacje tylko na autobusy na baterie i trolejbusy. W obu przypadkach poziom dotacji zostanie zmniejszony do 60 proc.

Ponadto w każdym z naborów będzie można pozyskać dotacje pokrywające do 50 proc. kosztów zakupu infrastruktury ładowania, przy czym ich wysokość nie będzie mogła przekroczyć 3 mln zł.

Do dyspozycji beneficjentów programu „Zielony transport publiczny” będą ponadto pożyczki umożliwiające pokrycie do 100 proc. kosztów zakupu autobusów zeroemisyjnych. Ich wysokość zostanie ewentualnie pomniejszona o przyznaną dotację.

W sumie na realizację programu Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce przeznaczyć w formie dotacji 1,1 mld zł, a w formie pożyczek – 0,2 mld zł.  

Autorzy programu zakładają, że taka suma wystarczy do sfinansowania zakupu bądź leasingu około 500 pojazdów.

Za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszty poniesione w okresie od 1 października 2020 r. do końca 2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów jest wydłużony aż do końca 2035 r.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.