Solaris powalczy z Daimlerem i MAN o duży kontrakt
Operator transportu publicznego w Hamburgu ogłosił listę potencjalnych dostawców 530 autobusów elektrycznych. Na liście znalazł się Solaris, który zaoferował modele dwunasto- i osiemnastometrowe swoich elektrycznych pojazdów. O kontrakty na autobusy elektryczne dla Hamburga firma z Bolechowa pod Poznaniem powalczy z Daimler Buses i MAN.
Hamburger Hochhbahn to jeden z największych w Niemczech przewoźników transportu publicznego. Firma od wielu lat inwestuje we flotę pojazdów zeroemisyjnych. Między innymi w roku 2014 Solaris dostarczył tutaj dwa autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Z kolei w latach 2016-2019 polski producent przekazał Hambuger Hochbahn 13 autobusów bateryjnych.
W tym roku Hamburger Hochbahn ogłosił przetarg na dostawę łącznie 530 autobusów bateryjnych o długości 12 i 18 metrów (przegubowych). Ostatecznie na liście potencjalnych dostawców, którą ogłoszono oficjalnie, znalazło się trzech producentów. Jednym z nich jest firma Solaris. Pojazdy będą zamawiane w transzach w ciągu najbliższych 5 lat.
Do 2025 roku flota hamburskiego przewoźnika ma zostać powiększona łącznie o 530 autobusów elektrycznych. Początkowo – w latach 2021-22 – dostarczonych do niemieckiego miasta ma zostać ponad 140 bateryjnych autobusów.
W warunkach zamówienia istotną rolę mają odegrać kryteria zrównoważonego łańcucha dostaw – w tym obejmujące informacje na temat pochodzenia baterii i ich surowców. To kryterium będzie mieć 10-procentowy udział w ewaluacji ofert.
– Wraz z tym zamówieniem kładziemy kamień węgielny pod pełną transformację naszej floty na napędy przyjazne dla klimatu. Po raz pierwszy w Niemczech w przetargu zastosowaliśmy również kryteria zrównoważonego rozwoju. Oprócz odpowiedzialności lokalnej chcemy przyjąć na siebie odpowiedzialność globalną. To ważny krok na drodze do prawdziwej zielonej mobilności i bycia firmą neutralną dla klimatu – komentuje Henrik Falk, prezes zarządu Hamburger Hochbahn.
– Bycie w trójce kluczowych dostawców łącznie 530 autobusów elektrycznych dla klienta z Hamburga, to ogromnie nobilitujące dla naszych dokonań w obszarze elektromobilności, wydarzenie. Jest to formuła umowy ramowej, z której zamawiający może skorzystać w różnym zakresie. Mam jednak nadzieję, że firma Solaris będzie dostarczać w najbliższych czterech latach zarówno modele dwunastometrowe, jak i przegubowe i tym samym utrzymamy pozycję lidera rynku autobusów elektrycznych w Europie – komentuje Petros Spinaris, wiceprezes Solarisa.
W ramach ofert dostarczonych do Hamburger Hochbahn Solaris zaoferował dwa modele: Solarisa Urbino 12 electric oraz Solarisa Urbino 18 electric. Oba pojazdy w konfiguracji dla operatora z Hamburga będą posiadać baterie Solaris High Energy+, silniki zintegrowane z osią napędową oraz ładowanie przez złącze plug-in.
Dodatkowo pojazdy będą posiadać tzw. funkcję prekondycjonowania termicznego podczas ładowania baterii. Z rozwiązań podnoszących dodatkowo bezpieczeństwo kierującego i pasażerów warto wymienić system tzw. asystenta martwej strefy informującego kierowcę o pieszych oraz rowerzystach znajdujących się w pobliżu pojazdu.
Warunek niemieckiego operatora to minimalny zasięg na jednym ładowaniu wynoszący w przypadku autobusów przegubowych 150-200 kilometrów oraz minimum 270 km w przypadku autobusów krótkich.
Nie tylko baterie
Obecnie Hamburger Hochbahn eksploatuje 30 krótkich autobusów elektrycznych, których minimalny zasięg wynosi 150 km, a 30 kolejnych tego rodzaju pojazdów ma się pojawić w niemieckim mieście do końca tego roku.
Hamburger Hochbahn zgodnie z przyjętą strategią zamawia tylko autobusy zeroemisyjne. W okresie 2021-25 w Hamburgu ma się pojawić także 50 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi, których minimalny zasięg ma wynosić 230 km w przypadku autobusów przegubowych oraz 300 km jeśli chodzi o autobusy krótkie.
Solaris pierwsze doświadczenia z napędami wodorowymi zebrał, projektując pojazdy bateryjne, wykorzystujące ogniwo paliwowe do zwiększenia zasięgu. W ramach programu JIVE dostarczył m.in. do Hamburga dwa tego rodzaju autobusy Urbino 18,75 electric.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.