Nissan i E.On instalują ładowarki z funkcją oddawania energii do sieci

Nissan i E.On instalują ładowarki z funkcją oddawania energii do sieci
Nissan

Brytyjski oddział wywodzącej się z Niemiec grupy energetycznej E.ON i koncern motoryzacyjny Nissan budują sieć stacji, które umożliwią nie tylko ładowanie samochodów elektrycznych, ale także oddawanie energii zgromadzonej w samochodowych bateriach do sieci.

Na razie E.ON i Nissan uruchomiły 20 stacji ładowania z funkcją tzw. Vehicle-to-Grid (V2G), co ma na celu pokazanie możliwości wspierania systemu elektroenergetycznego poprzez wykorzystanie samochodowych baterii.

Pilotażowe instalacje powstały na terenie należącego do Nissana centrum badawczego w Cranfield w ramach projektu współfinansowanego przez brytyjski rząd z programu InnovateUK.

REKLAMA

Projekt zrealizowany w Cranfield okazał się sukcesem i teraz Nissan i E.ON mają szukać partnerów do budowy kolejnych tego rodzaju stacji na terenie Wielkiej Brytanii.

– Udowodniliśmy możliwości tej technologii, realizując 20 instalacji. Teraz jesteśmy o krok bliżej dostarczenia jej na rynek. Komercjalizacja technologii dwukierunkowego ładowania ma oczywiste zalety dla firm już posiadających flotę pojazdów elektrycznych lub tych, które są gotowe do przejścia na elektryczne pojazdy – komentuje Luke Ellis, manager programu V2G w E.ON.

REKLAMA

– Posiadanie floty elektrycznych aut już oznacza przyczynianie się do celu zerowych emisji netto oraz oszczędności dzięki wyłączeniom z zakazu ruchu w strefach zeroemisyjnych. Teraz zintegrowanie floty z technologią V2G przyniesie kolejne oszczędności i możliwość generowania dodatkowych przychodów. Samochody w porze nocnej, a nawet w ciągu dnia, mogą ładować swoje baterie w czasie niskiego popytu na energię i oddawać ją do sieci, gdy występuje wysokie zapotrzebowanie – wylicza przedstawiciel brytyjskiego oddziału E.ON.

Jak zapewnia E.ON, dzięki funkcji dwukierunkowego przepływu energia gromadzona w samochodowych bateriach będzie mogła zostać wprowadzona do sieci i sprzedana w czasie zwiększonego popytu na energię w systemie energetycznym. Z drugiej strony baterie w autach elektrycznych będzie można ładować w czasie wzmożonej pracy źródeł odnawialnych, przy większej podaży energii w sieci, dzięki czemu technologia V2G będzie mogła odegrać istotną rolę w dekarbonizacji brytyjskiej energetyki.

Nissan i E.ON zachęcają do włączenia się do budowy sieci stacji ładowania V2G, zapewniając, że uczestnicy projektu mogą liczyć na oszczędności odpowiadające unikniętym kosztom przejechania 10 tys. mil rocznie  przyjmując wykorzystanie Nissana Leaf z baterią o pojemności 40 kWh, przy średnim zużyciu energii 0,238 kWh na milę i przy cenie energii wynoszącej 0,1293 GBP/kWh, czyli około 0,63 PLN/kWh. 

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.