NFOŚiGW wyjaśnia wątpliwości ws. dopłat do elektryków

Pod koniec ubiegłego miesiąca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił nabory wniosków o dotacje na zakup pojazdów elektrycznych. Teraz Fundusz wyjaśnia wątpliwości, które pojawiły się wśród wnioskodawców.
Wnioski o dopłatę do zakupu pojazdów elektrycznych w trzech programach uruchomionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej można składać od 26 czerwca. Na złożenie wniosków jest jeszcze tylko tydzień. Nabory zakończą się w dniu 31 lipca.
Pierwszy z programów o nazwie „Zielony samochód” jest adresowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które będą wykorzystywać auto elektryczne wyłącznie w prywatnych celach.
Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet tego programu wyniesie 37,5 mln zł, a NFOŚiGW zakłada, że możliwe będzie dofinansowanie zakupu około 2-2,5 tys. samochodów.
Jak informuje teraz NFOŚiGW, w tym programie po uruchomieniu naboru pojawiła się wątpliwość związana z zasadnością stosowania zabezpieczenia zakupu samochodu w postaci cesji z ubezpieczenia pojazdu.
NFOŚiGW tłumaczy, że proponowane wsparcie dotacyjne na zakup elektrycznego samochodu osobowego w z programu „Zielony samochód” zabezpieczone będzie jedynie cesją praw z polisy ubezpieczeniowej, co więcej jedynie do kwoty udzielonego dofinansowania.
Jak zapewnia NFOŚiGW, takie zabezpieczenie umożliwia finansowanie samochodu również kredytem bankowym, a cesja na kilka podmiotów jest możliwa w polskim systemie prawnym i jest w takiej formie stosowana w praktyce.
Drugi program o nazwie eVan, dotyczący zakupu aut z kategorii N1, o wadze do 3,5 tony, jest adresowany do przedsiębiorców. Przewidziano dla nich dotacje do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) W tym przypadku brak jest warunku maksymalnej ceny pojazdu.
Budżet programu „eVan” wynosi 70 mln zł. NFOŚiGW zakłada, że taka suma wystarczy do dofinansowania i leasingu około tysiąca pojazdów. W programie możliwe jest również dofinansowanie zakupu stacji ładowania o mocy do 22 kW. Dotacja w tym przypadku może wynieść 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł.
W tym programie po uruchomieniu naboru pojawiły się wątpliwości co do możliwego przeznaczenia dofinansowanych pojazdów.
NFOŚiGW tłumaczy, że wsparcie na zakup nowych pojazdów elektrycznych kategorii N1 z programu „eVAN” umożliwia przedsiębiorcom posiadanie pojazdów przeznaczonych do świadczenia usług m.in. przeprowadzkowych, pocztowych lub kurierskich, usług transportu zintegrowanych ze sprzedażą towarów, w tym dostawy zakupionych towarów do klienta, ale także usług obejmujących zbieranie i przetwarzanie odpadów.
Trzeci z uruchomionych przez NFOŚiGW programów dopłat do elektryków, o nazwie Koliber, zakłada dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów z kategorii M1 wykorzystywanych przez mikro, małych lub średnich przedsiębiorców posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym.
Budżet tego programu wynosi 40 mln zł, a dofinansowanie ma wystarczyć na zakup i leasing około 1 tys. elektrycznych taksówek oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box – dofinansowanych jedynie łącznie z zakupem auta. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł.
W kontekście programu „Koliber” NFOŚiGW podkreśla, że nie ogranicza on ceny kupowanego pojazdu. Wartość dofinansowania naliczana jest z uwzględnieniem warunku, że maksymalny koszt kwalifikowany dla zakupu jednego pojazdu i ewentualnie ładowarki wynosi 150 tys. zł. Wszystkie koszty powyżej tej kwoty należy uwzględnić w kosztach niekwalifikowanych przedsięwzięcia.
Kupiona w ramach programu „Koliber” elektryczna taksówka może być dowolnej marki i posiadać indywidualnie dobrane wyposażenie zgodne z preferencjami i możliwościami finansowymi zainteresowanego.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.