Nowe stawki za ładowanie aut elektrycznych na Węgrzech

Państwowy operator stacji ładowania na Węgrzech, firma NKM Mobilitás, wprowadza opłaty za korzystanie z należących do niej stacji ładowania samochodów elektrycznych. Swoją sieć stacji ładowania buduje też węgierski państwowy koncern energetyczny MOL, który właśnie ogłosił, że będzie zarządzać nią za pomocą technologii dostarczonej przez firmę z Izraela.
Węgierska, kontrolowana przez państwo firma NKM Mobilitás Kft posiada na Węgrzech już 553 stacje ładowania funkcjonujące w ramach sieci o nazwie Mobiliti, która obejmuje około połowę wszystkich stacji działających obecnie w tym kraju.
Większość punktów w sieci NKM Mobilitás Kft włączyło do swojej sieci w efekcie przejęcia z końcem ubiegłego roku innego operatora stacji ładowania na Węgrzech – firmy e-Mobi Nonprofit Kft.
Taka liczba stacji czyni węgierskiego operatora jednym z liderów w Europie Środkowo-Wschodniej jeśli chodzi o usługi ładowania samochodów elektrycznych, z których korzysta obecnie około 17 tys. zarejestrowanych użytkowników sieci Mobiliti.
Po przeprowadzonych pilotażach, w których NKM Mobilitás Kft wdrażało testowo systemy płatności za świadczone usługi ładowania, teraz największy węgierski operator stacji ładowania elektryków zdecydował się na wprowadzenie nowego planu taryfowego.
Nowy pomysł węgierskiego operatora stacji ładowania uwzględnia zróżnicowanie cen pobieranej energii elektrycznej w zależności od jednego z czterech miesięcznych abonamentów. Przy tym można korzystać ze stacji także bez abonamentu, co jednak oznacza wyższe opłaty.
Miesięczne abonamenty dostępne są w cenach 490 HUF (6,2 PLN), 1190 HUF, 2990 HUF oraz 3190 HUF (40,3 PLN), do tego dochodzi nocny abonament za ładowanie w godzinach od 20 do 4 rano w cenie 1890 HUF (23,9 PLN).
W każdym abonamencie w skali miesiąca można wykorzystać do 250 kWh energii elektrycznej, przy czym stawka za kWh jest zróżnicowana i zależy od wysokości wykupionego abonamentu.
Opłata za ładowanie bez wykupionego abonamentu za pomocą stacji ładowania DC lub AC o mocy co najmniej 40 kW ma kosztować 100 HUF na minutę (1,26 PLN). Taka stawka ma obowiązywać także w nocy, natomiast w przypadku wykupienia jednego z abonamentów koszt wynosi od 70 HUF (0,88 PLN) do 90 HUF (1,14 PLN) za minutę – w zależności od wysokości posiadanego abonamentu.
W przypadku ładowania za pomocą ładowarki 22 kW (AC) koszt bez posiadanego abonamentu to 100 HUF za minutę, a w przypadku skorzystania ze stacji 22 kW (DC) cena wynosi 120 HUF/kWh. Natomiast jeśli klient sieci Mobiliti posiada wykupiony abonament, cena ładowania w ciągu dnia może się wahać od 70 HUF/kWh do 100 kWh – natomiast bardziej zróżnicowana jest w przypadku wykupienia taryfy nocnej.
W przypadku nocnego ładowania za pomocą urządzenia 22 kW (DC) cena wynosi 120 HUF/kWh, a jeśli korzysta się z ładowarki o takiej samej mocy, ale w technologii AC, koszt wynosi 65 HUF/kWh (0,82 PLN).
Co istotne energia dostępna w sieci stacji ładowania Mobiliti może pochodzić ze źródeł odnawialnych. Jej dostawcą jest koncern MWW. Gwarancję korzystania wyłącznie z energii z OZE mają jednak tylko klienci posiadający najdroższe abonamenty.
Swoją sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych rozwija też węgierski państwowy koncern paliwowy MOL, który buduje stacje ładowania EV także na Słowacji, w Czechach, Rumunii oraz Chorwacji.
MOL właśnie poinformował o podpisaniu umowy na zakup systemu zarządzania stacjami ładowania oraz obsługi płatności, który zostanie dostosowany do każdego z rynków, na których ładowanie oferuje węgierski koncern paliwowy. Dostawą oprogramowania ma zająć się izraelska firma Driivz.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.