Pierwsze efekty dopłat do zakupu samochodów elektrycznych
Pod koniec ubiegłego miesiąca wystartowały nabory wniosków o dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych w trzech programach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wystartowały. Jakim zainteresowaniem potencjalnych benefijentów cieszyły się te programy w pierwszych dniach po uruchomieniu naborów?
W dniu 26 czerwca Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczął przyjmowanie wniosków o dopłatę do zakupu pojazdów elektrycznych w trzech programach przeznaczonych dla innych grup odbiorców.
Pierwszy z programów o nazwie „Zielony samochód” jest adresowany do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, które będą wykorzystywać auto elektryczne wyłącznie w prywatnych celach.
Osoby fizyczne mają szansę na dotacje do 18 750 zł, przy czym nie więcej niż 15 proc. kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł.
Budżet tego programu wyniesie 37,5 mln zł, a NFOŚiGW zakłada, że możliwe będzie dofinansowanie zakupu około 2-2,5 tys. samochodów.
Drugi program o nazwie eVan, dotyczący zakupu aut z kategorii N1, o wadze do 3,5 tony, jest adresowany do przedsiębiorców. Przewidziano dla nich dotacje do 30 proc. kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) W tym przypadku brak jest warunku maksymalnej ceny pojazdu.
Budżet programu eVan wynosi 70 mln zł. NFOSIGW zakłada, że taka suma wystarczy do dofinansowania i leasingu około tysiąca pojazdów. W programie eVan możliwe jest również dofinansowanie zakupu stacji ładowania o mocy do 22 kW. Dotacja w tym przypadku może wynieść 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł.
Trzeci program o nazwie Koliber zakłada dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdów z kategorii M1 wykorzystywanych przez mikro, małych lub średnich przedsiębiorców posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym.
Budżet tego programu wynosi 40 mln zł, a dofinansowanie ma wystarczyć na zakup i leasing około 1 tys. elektrycznych taksówek oraz 1 tys. ładowarek domowych typu wall box – dofinansowanych jedynie łącznie z zakupem auta.
Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację do 20 proc. kosztów kwalifikowanych – maksymalnie 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł.
Pierwsze efekty naborów
Portal Gramwzielone.pl zapytał NFOŚIGW o to, jakim zainteresowaniem wnioskodawców cieszyły się wymienione programy w pierwszych dniach naborów.
Z informacji otrzymanych od Funduszu wynika, że w okresie od uruchomienia naborów w dniu 26 czerwca do poranka 6 lipca we wszystkich trzech programach wpłynęło w sumie 170 wniosków o dopłatę.
Najwięcej wniosków – 158 – dotyczyło dofinansowania dla osób fizycznych w programie Zielony Samochód. Do tego na dzień 6 lipca w trakcie wypełniania przez wnioskodawców było ponad 110 aktywnych formularzy.
W programie e-VAN do 6 lipca złożono 12 wniosków, a w tym czasie NFOŚiGW odnotował w swoim systemie ponad 130 rozpoczętych procesów składania wniosków, których rejestracja była w toku.
Mniejszym zainteresowaniem cieszył się w pierwszych dniach naboru trzeci z programów umożliwiających pozyskanie dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych przez przedsiębiorców posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym.
W tym przypadku NFOŚiGW nie odnotował do 6 lipca żadnego złożonego wniosku, jednak w trakcie wypełniania było w tym czasie 9 aktywnych formularzy.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.