Dwie firmy postawią stacje ładowania na terenach GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy na dzierżawę terenów na 17 Miejscach Obsługi Podróżnych klasy I (MOP) zlokalizowanych przy autostradach A1, A2, oraz A4 w celu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania oraz świadczenia usługi ładowania pojazdów elektrycznych.
Umowy zostały zawarte z firmami Ekoenergetyka Polska oraz Greenway Polska. Obie firmy wydzierżawią tereny pod stacje ładowania samochodów elektrycznych na okres 10 lat.
Stacje ładowania mają zostać wybudowane w ciągu roku od odbioru terenu dzierżawy. Każda stacja ma się składać z dwóch punktów ładowania.
GDDKiA zaznacza, że w sytuacji, gdy dzierżawca stwierdzi wzrost zainteresowania usługą ładowania, zawarte umowy przewidują możliwość rozbudowy stacji ładowania.
Stacje zostaną zrealizowane przez obie firmy w następujących lokalizacjach: MOP Kałęczynek Wschód oraz MOP Kałęczynek Zachód – autostrada A1, MOP Ludwinowo Północ oraz MOP Ludwinowo Południe – autostrada A1, MOP Strzelce Północ oraz MOP Strzelce Południe – autostrada A1, MOP Głowno Wschód oraz MOP Głowno Zachód – autostrada A1, MOP Dobieszowice Wschód oraz MOP Dobieszowice Zachód – autostrada A1,MOP Mogiły oraz MOP Bolimów – autostrada A2, MOP Kozanki oraz MOP Zaborów – autostrada A2, MOP Kuny oraz MOP Leonia – autostrada A2, a także MOP Chechło – autostrada A4.
Poprzedni przetarg na dzierżawę lokalizacji pod stacje ładowania GDDKiA przeprowadziła przed rokiem. Przetarg dotyczył dzierżawy miejsc na MOP-ach przy autostradzie A4 pomiędzy Wrocławiem i Katowicami oraz drogi ekspresowej S8 między Wrocławiem i Łodzią.
Zaproponowano postawienie punktów ładowania pojazdów elektrycznych na trzynastu MOP-ach. Osiem z niech znajduje się na autostradzie A4 (Krajków Południe, Krajków Północ, Przysiecz, Jankowice Wielkie, Wierzbnik, Prószków, Proboszczowice i Chechło) oraz pięć przy drodze ekspresowej S8 (Gózew Północ, Chojny, Dąbrowa Wielka, Jonas Północ i Jonas Południe).
Ostatecznie dla MOP Krajków Północ, MOP Prószków oraz MOP Chechło nie podpisano umów ze względu na niezachowanie zasady naprzemienności punktów ładowania (zasada antymonopolowa „ABAB”).
Oferty zostały wówczas złożone przez GreenWay Polska, zielonogórskiego Ekoenergetykę-Polska, a także przez należącą do Taurona spółkę Magenta Grupa Tauron.
Jak podawała GDDKiA, w składanych ofertach dzierżawcy podawali propozycję półrocznego czynszu, jaki będą ponosić w trakcie 10-letniej dzierżawy terenu – z możliwością wydłużenia o dodatkowe 5 lat. Rozpiętość ofert wyniosła od 3 do 8,6 tys. zł netto.
Umowy dzierżawy zostały podpisane w czerwcu 2019 r. Na ich podstawie na wybranych MOP powstaną po dwa ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych, w tym jeden punkt o mocy co najmniej 22 kW oraz drugi o mocy co najmniej 50 kW. Zgodnie z zawartymi umowami uruchomienie punktów ładowania powinno nastąpić w terminie do 12 miesięcy.
Wiadomo, że GreenWay Polska wygrał przetarg na obsługę większości stacji ładowania. Ekoenergetyka i Tauron podpisały umowy na obsługę po dwóch stacji.
GreenWay informowała, że jego stacje pojawią się w nowych lokalizacjach w pierwszej połowie 2021 roku. Największy krajowy operator ładowarek miał rozważać udostępnienie urządzeń o mocy nawet 150 kW.
Ostateczne decyzje w tym zakresie miały zostać podjęte po analizie możliwości przyłączenia stacji do sieci energetycznej, co – jak podkreślała firma – w niektórych lokalizacjach może stanowić duże wyzwanie z uwagi na ograniczone zdolności sieci dystrybucyjnych.
Największy koszt dzierżawy wynoszący 8,6 tys. zł netto GreenWay ma ponosić w przypadku stacji uruchomionej na MOP Jankowice Wielkie przy autostradzie A4. Najmniejszy czynsz (3 tys. zł) firma będzie płacić za dzierżawę terenów na MOP Chojny oraz MOP Dąbrowa Wielka (obie lokalizacje przy S8).
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.