Orlen chce zasilać wodorem autobusy w Płocku
Państwowy koncern paliwowy chce zasilać miejską komunikację w Płocku wytwarzanym przez siebie wodorem. Orlen podaje, że wodór z godzinowej produkcji rafinerii w Płocku wystarczyłby do zasilenia 16 autobusów miejskich jeżdżących przez cały dzień. Spółka nie podaje jednak informacji o emisjach CO2 będących efektem procesu produkcji wodoru.
PKN Orlen podpisał z Gminą Miasto Płock list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe. Efektem działań prowadzonych w ramach porozumienia ma być stworzenie w Płocku infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz usług publicznych.
Państwowa grupa paliwowa zapewnia, że po ile paliwa wodorowe w Polsce obecnie znajdują się przede wszystkim w fazie testowej, to po wdrożeniu rozwiązań technicznych i legislacyjnych będą stanowiły istotne uzupełnienie miksu energetycznego w transporcie ciężkim.
Strategia PKN Orlen przewiduje prace nad rozwojem paliw alternatywnych wykorzystywanych w transporcie. Obecnie Grupa Orlen wytwarza ok. 45 ton wodoru na godzinę, z czego większość zużywana jest na potrzeby procesów produkcyjnych.
Koncern rozpoczął już realizację instalacji doczyszczania wodoru, która od 2021 roku ma pozwolić na wprowadzenie tego paliwa na rynek. PKN Orlen rozwija również technologię magazynowania, transportowania i dystrybuowania paliwa wodorowego.
Podpisany list intencyjny ma na celu współpracę i wymianę doświadczeń pomiędzy stronami, zmierzającą do wdrożenia efektywnej infrastruktury tankowania wodoru, odpowiadającej potrzebom komunikacji miejskiej i pojazdów realizujących usługi publiczne.
Jak informuje Józef Węgrecki, członek zarządu PKN Orlen ds. operacyjnych, w ubiegłym roku podobne listy intencyjne podpisano z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią oraz firmą PESA Bydgoszcz, a w najbliższym czasie zostaną zawarte umowy z kolejnymi samorządami
– O rozwoju PKN Orlen myślimy w perspektywie długofalowej. Zdajemy sobie sprawę z tego, że znaczenie napędów konwencjonalnych w transporcie będzie się zmniejszać, dlatego nasza strategia przewiduje również rozwój paliw alternatywnych. Wodór, z uwagi na możliwy zasięg i dużą masę, którą jest w stanie napędzać, jest paliwem szczególnie perspektywicznym w kontekście transportu publicznego. Porozumienie z miastem Płock jest kolejnym krokiem, który przybliża nas do komercyjnego wdrożenia tej technologii w Polsce. Dzięki wymianie informacji będziemy mogli lepiej poznać oczekiwania potencjalnego klienta oraz wyzwania technologiczne, z którymi będziemy musieli się zmierzyć – komentuje Józef Węgrecki.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.