Poznań ma autobusy na prąd. Naładują je superszybkie ładowarki
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Poznaniu otrzymało już wszystkie zamówione przegubowe autobusy elektryczne. Wcześniej w stolicy Wielkopolski zainstalowano szybkie stacje ładowania o wyjątkowo dużej mocy, które obsłużą elektryczny tabor.
Spośród 21 autobusów elektrycznych Solarisa, które zamówiło MPK Poznań, 15 to pojazdy przegubowe, czyli 18-metrowe. Wszystkie zostały już odebrane i są kierowane do obsługi linii nr 174. Natomiast do końca lutego przyszłego roku mają zakończyć się dostawy krótszych, 12-metrowych elektryków, które będą kursować na liniach nr 163 i 190.
Na zakup 15 elektrycznych autobusów przegubowych MPK Poznań uzyskało dofinansowanie w ramach projektu „Korekta funkcjonowania układu komunikacyjnego w rejonie ronda Rataje” realizowanego przez Miasto Poznań i finansowanego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
Dotacja na 6 autobusów standardowej długości pochodzi z kolei z programu „System zielonych inwestycji, część 2: Gepard – Bezemisyjny transport publiczny” finansowanego w ramach środków krajowych, których dysponentem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Pierwsze autobusy z napędem elektrycznym pojawiły się na ulicach Poznania pod koniec listopada br. Nieco wcześniej nastąpił odbiór ładowarek, które znajdują się w trzech lokalizacjach.
Kontrakt na wykonanie infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych dla Poznania zdobyła zielonogórska firma Ekoenergetyka-Polska.
Ekoenergetyka-Polska podpisała umowę z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji z Poznania w zeszłym roku. Kontrakt zakłada, że w stolicy Wielkopolski elektryczne autobusy będzie zasilać 16 stacji ładowania o łącznej mocy ponad 2,2 MW.
Na dworcu autobusowym Jana III Sobieskiego będą działać dwie dwustanowiskowe stacje ładowania pantografowego o mocy 540 kW każda. Kolejne miejsce to dworzec autobusowy Garbary, gdzie powstanie jednostanowiskowa stacja ładowania pantografowego o mocy 270 kW. Trzecią lokalizacją jest zajezdnia przy ul. Warszawskiej i tam pojawią się dwustanowiskowe stacjonarne, zajezdniowe stacje ładowania o mocy 80 kW oraz trzy stacje mobilne o mocy 40 kW każda.
Podczas testów zainstalowanych stacji ładowania okazało się, że mogą one zasilać autobusy w rekordowym tempie.
Testy odbyły się przy dworcu autobusowym Sobieskiego. Zainstalowano tam ładowarki o mocy 540 kW ze stacjami dokującymi EC Engineering. Autobus ładował się z mocą 533 kW i natężeniem 790A.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.