Baterie litowo-powietrzne. Volkswagen zrewolucjonizuje rynek baterii samochodowych?
{więcej}Niemiecki koncern motoryzacyjny wypuścił już na rynek swój pierwszy w pełni elektryczny model – e-Golf. Teraz zapowiada rewolucję w zakresie baterii stosowanych w „elektrykach”. Rozwijana przez VW bateria może „katapultować samochody elektryczne do mainstream-u” – ocenia serwis gas2.org.
Dr Heinz-Jakob Neusser z Volkswagena powiedział, że jego firma pracuje nad baterią samochodową o pojemności 80 kWh w innowacyjnej technologii – „dzięki której w gabarytach obecnie stosowanych baterii zmieści się około trzech do czterech razy więcej energii”.
Jeśli zapowiadane przez Volkswagena rezultaty zostaną osiągnięte, wówczas VW w swoim elektrycznym e-Golfie będzie mógł zmieścić baterię o pojemności podobnej do baterii stosowanej obecnie w najbardziej wydajnej Tesli Model S.
Jak informuje blog gas2.org, baterią, nad którą pracuje VW jest bateria litowo-powietrzna „będąca świętym gralem technologii magazynowania energii od lat 70., ale nie rozwijana ze względu na przeszkody w postaci degradacji elektrolitu, zdolności produkcyjnych i wysokiego kosztu”. Nad komercjalizacją tej technologii intensywnie pracują jednak naukowcy – nie tylko w VW, co potwierdzają wyniki osiągane przez amerykański Massechusets Institute of Technology czy uniwersytety w Japonii.
Zaleta baterii litowo-powietrznej w porównaniu do stosowanych obecnie z reguły w samochodach elektrycznych baterii litowo-jonowych to mniejsza waga, co wynika z zastąpienia katody powietrzem. Jak dodaje gas2.org, wykorzystanie baterii litowo-powietrznych sprawi, że zasięg samochodów elektrycznych wzrośnie do ponad 400 km.
Jednak jak na razie technologia baterii litowo-powietrznych jest w dalszym ciągu na etapie prac w laboratoriach, a Volkswagen nie podaje, kiedy zamierza zastosować tego rodzaju baterie w seryjnie produkowanych samochodach elektrycznych.
gramwzielone.pl