Solaris przegrał z Chińczykami przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy

Solaris przegrał z Chińczykami przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla Warszawy
Elektryczny autobus BYD K9. Źródło: byd auto flickr cc-by-2.0

{więcej}Dwie firmy stanęły do przetargu ogłoszonego przez Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) w Warszawie. Firma chce kupić dziesięć autobusów elektrycznych, które wkrótce będą jeździć ulicami stolicy.

Wczoraj odbyło się otwarcie ofert w przetargu, do którego zgłosiły się dwie firmy: BYD Europe Rotterdam Holland oraz polski Solaris. Korzystniejsza okazała się oferta firmy BYD, która za 15,5 mln zł zamierza dostarczyć autobusy produkowane w Chinach. Z kolei oferta rodzimego Solarisa była o 6,3 mln zł droższa.
 
Jak informuje PAP, zwycięzca przetargu będzie miał pół roku na dostarczenie nowego taboru. Autobusy będą całkowicie elektryczne i będą jeździć na trasie linii 222, która wiedzie m.in. przez Trakt Królewski.

REKLAMA

Przetarg na dostawę elektrycznych autobusów stołeczne MZA ogłosiły w lutym br. Firma postanowiła przeznaczyć na nowy tabor ponad 23,3 mln zł. Będą to pierwsze w spółce pojazdy zasilane tylko energią elektryczną.
 
W czerwcu 2013 r. firma BYD udostępniła MZA do testów jeden ze swoich autobusów elektrycznych. Był to model BYD K9 12-metrowy, klimatyzowany, z dwojgiem drzwi oraz obniżoną podłogą. Ładowanie jego ważących trzy tony baterii trwało trzy godziny, co wystarczało na 250-300 km jazdy. Rok wcześniej MZA testowały też polski, w pełni elektryczny autobus marki Solaris, którego zasięg na jednym ładowaniu wynosił około 100 km.

REKLAMA

Od 2007 r. MZA kupiły 811 autobusów. Na początku marca br. do stolicy trafiła pierwsza partia z 47 przegubowych Solbusów, a w przyszłym roku w Warszawie ma pojawić się 35 autobusów gazowych, zasilanych skroplonym metanem (LNG). W ciągu dwóch lat MZA planuje też zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych. Wraz z zakupami wycofywany jest z użytkowania starszy tabor.

gramwzielone.pl