Polskie autobusy elektryczne w Wenecji

Polskie autobusy elektryczne w Wenecji
Solaris

Firma Solaris Bus & Coach S.A. pozyskała kolejne zamówienie na bezemisyjne autobusy Solaris Urbino 12 electric z Włoch. Po podpisanej niedawno umowie, na mocy której do Mediolanu może trafić nawet 250 pojazdów tego typu, polski producent otrzymał zamówienie od przewoźnika z Wenecji na 30 elektrobusów Urbino 12 electric i infrastrukturę służącą uzupełnianiu energii. Łączna wartość pozyskanego kontraktu przekracza 20 mln euro.

Umowa podpisana przez przedstawicieli firmy Solaris z przewoźnikiem ACTV SPA Venezia obejmuje dostawę 30 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric, które użytkowane będą na dwóch wyspach – Lido oraz Pellestrina, na których zastąpią w 100 proc. dotychczasową flotę autobusową opartą na pojazdach z tradycyjnym napędem diesla.

Do Wenecji zostanie także dostarczona infrastruktura niezbędna do uzupełniania energii w postaci dziewięciu szybkich ładowarek pantografowych, sześciu stacjonarnych ładowarek służących do ładowania metodą plug-in oraz jedna mobilna ładowarka plug-in.

REKLAMA

Jednostką napędową weneckich elektrobusów będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 2 x 125 kW. Energia potrzebna do ich napędzania magazynowana będzie w bateriach typu Solaris High Power o całkowitej pojemności 116 kWh.

Producent na życzenie klienta przystosuje pojazdy zarówno do ładowania poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz szybkie uzupełnianie energii za pośrednictwem zamontowanego na dachu pantografu.

Jak zaznacza Solaris, elementem podnoszącym poziom bezpieczeństwa będzie system przeciwpożarowy obejmujący urządzenia wysokiego napięcia, takie jak kontener trakcyjny, sprężarkę powietrza i bojler elektryczny.

Zgodnie z umową podpisaną z przewoźnikiem ACTV SPA Venezia, wszystkie pojazdy wraz z infrastrukturą zostaną dostarczone do Włoch przez końcem 2020 roku.

Nie będą to jednak pierwsze autobusy marki Solaris w Wenecji. Podpoznański producent dostarczył już wcześniej 18 autobusów, w tym 10 o napędzie gazowym CNG.

REKLAMA

Włoska ekspansja

W ubiegłym miesiącu producent z Bolechowa informował ponadto o umowie ramowej na dostawę łącznie do 250 autobusów elektrycznych do Mediolanu. Kontrakt dla ATM Milano to jeden z największych przetargów wygranych do tej pory przez firmę Solaris i największy dotyczący pojazdów elektrycznych w Europie. Łączna wartość umowy ramowej może wynieść ponad 192 mln euro.

Rozpoczęcie dostaw pierwszej partii 40 autobusów Urbino 12 electric ma się rozpocząć w czerwcu 2020 roku. Elektryczne, 12-metrowe Urbino, które trafią do Mediolanu, zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 240 kWh.

Energia w nich będzie uzupełniana poprzez tzw. pantograf odwrócony, czyli urządzenie, które będzie obniżało się z masztu ładowarki na autobus, a także na zajezdni przez klasyczną wtyczkę. Jednostką napędową elektrycznych autobusów będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami o mocy 110 kW każdy.

W samym Mediolanie autobusy Urbino są już znane od 2014 roku. W stolicy północnych Włoch kursuje 150 autobusów Solarisa, w tym 25 elektrycznych.

Polsko-hiszpański producent dostarczył wcześniej ponad 40 autobusów bateryjnych na rynek włoski. Oprócz Mediolanu elektryczne Solarisy zakupili klienci z Bergamo i Bolzano. Ponadto do tego ostatniego klienta w 2021 roku Solaris dostarczy 12 autobusów wodorowych, które na jednym tankowaniu będą w stanie przejechać do 350 km.

Więcej na ten temat w artykule: Pierwsze zamówienie na wodorowe autobusy Solarisa.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.