Pierwsze zamówienie na wodorowe autobusy Solarisa

Pierwsze zamówienie na wodorowe autobusy Solarisa
Solaris

Włoskie Bolzano jest pierwszym miastem, które zdecydowało się na zakup autobusów Urbino 12 hydrogen. Dwanaście wodorowych Solarisów dołączy do elektryków dostarczonych do Włoch w ubiegłym roku. 

Przedsiębiorstwo transportowe SASA Bolzano jest pierwszym klientem, który zdecydował się na najnowszy produkt Solarisa, autobus Urbino 12 hydrogen.

Solaris Urbino 12 hydrogen jest pojazdem całkowicie bezemisyjnym. Energia potrzebna do zasilenia układu napędowego autobusu pochodzić będzie z wodoru, który z kolei będzie przetwarzany w ogniwie paliwowym na energię elektryczną.

REKLAMA

Energia zmagazynowana w wodorze zasila bezpośrednio układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez żadnych emisji.

Pojazd wyposażony zostanie także w baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh, mającą za zadanie wspomagać ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię.

Bateria ładowana będzie energią pochodzącą z wodoru oraz odzyskiwaną podczas hamowania, ale będzie też możliwość podładowania jej poprzez gniazdo plug-in.

Dodatkowo pojazd będzie miał możliwość naładowania baterii także poprzez gniazdo plug-in, tak jak dzieje się to standardowo w przypadku autobusów elektrycznych. Z kolei napęd stanowić będzie oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o nominalnej mocy 60 kW każdy.

REKLAMA

Solaris Urbino 12 hydrogen nowej generacji jest kontynuacją i rozwinięciem koncepcji, która ujrzała światło dzienne po raz pierwszy w 2014 roku wraz z dostawą do Hamburga dwóch przegubowych autobusów elektrycznych (Solaris Urbino 18,75) napędzanych wodorowym ogniwem paliwowym zwiększającym zasięg.

Uzupełnieniem układu napędowego jest oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi (2 x 125 kW). Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe.

Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna.

Pojazd nie generuje więc żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu.

Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii autobus będzie w stanie przejechać do 350 km na jednym tankowaniu.

redakcja@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.