Energa pomoże Poczcie Polskiej w rozwoju elektromobilności
Poczta Polska przygotowuje się do wprowadzenia do swojej floty samochodów elektrycznych. Pomóc ma w tym Energa. Obie firmy podpisały list intencyjny, zgodnie z którym będą wspólnie rozwijać transport oparty na pojazdach napędzanych energią elektryczną.
Poczta Polska od 2018 roku prowadzi działania na rzecz rozwoju elektromobilności, testuje różne typy pojazdów elektrycznych oraz stacje ładowania. Spółka posiada flotę ponad 5 tys. aut i przygotowuje się do stopniowej wymiany na auta elektryczne. Pierwsze pocztowe elektryki mają zacząć kursowanie jesienią br.
Grupa Energa jest pionierem w zakresie rozwiązań elektromobilnościowych w Polsce. W 2013 roku firma rozpoczęła realizację projektu „eMobility”, w ramach którego zainstalowano pilotażową infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych, testowano flotę pojazdów elektrycznych oraz prowadzono testy systemów IT zarządzających terminalami ładowania i flotą EV. Wdrożono także pierwszą w Polsce usługę carsharingu opartą na samochodach elektrycznych.
Do końca 2019 roku Energa ma uruchomić 54 stacje, a do 2022 roku co najmniej 100. Będą one ulokowane m.in. przy głównych szlakach komunikacyjnych oraz w większości dużych miast leżących na terenie działalności Grupy. Część spośród nich będzie stacjami szybkiego ładowania – umożliwiającymi naładowanie pojazdu do poziomu 80 proc. w ciągu 30 min. Koordynatorem działań w zakresie elektromobilności w państwowej grupie energetycznej jest spółka Energa Obrót.
Energa ma pomóc Poczcie w zapewnieniu infrastruktury do aut o napędzie elektrycznym wraz z niezbędnymi do ich ładowania urządzeniami oraz systemem zarządzającym. Spółka energetyczna systematycznie rozbudowuje swoją sieć ładowania tego typu pojazdów.
W ubiegłym roku Poczta Polska przeprowadziła największe w kraju testy dostawczych pojazdów elektrycznych do 3,5 tony, o ładowności do 800 kg. Miał to być „poligon doświadczalny” dla kierowców i pracowników obsługi technicznej. Przetestowano 9 marek samochodów oraz 5 rodzajów stacji ładowania.
Obecnie prowadzone są testy pojazdów elektrycznych o ładowności powyżej 800 kg. Auta pięciu producentów są używane w codziennej pracy przez pocztowców w Warszawie, Poznaniu, Lublinie, Łodzi, Zabrzu, Krakowie i Pruszczu Gdańskim. Jednocześnie testowane są stacje ładowania czterech dostawców.
– Chcemy jak najlepiej przygotować się do wprowadzenia „Stref Czystego Transportu” oraz mieć pozytywny wpływ na poprawę jakości powietrza przez ograniczenie jego zanieczyszczenia – zapewnia Paweł Przychodzeń, członek zarządu Poczty Polskiej.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.