PTPiREE niechętny wobec net-meteringu
{więcej}Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) przygotowało opinię na temat niektórych propozycji rozwiązań prawnych zawartych w projekcie ustawy o OZE. PTPiREE uważa, że zaproponowany w projekcie ustawy model rozliczania energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji i wprowadzonej do sieci jest m.in. niespójny z przepisami ustawy o rozwiązaniu KDT-ów i proponuje utrzymanie aktualnego sposobu rozliczeń energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji i wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej.
Jak informuje portal wnp.pl, w przestawionej opinii przedstawiciele PTPiREE popierają zrównoważony rozwój źródeł energii elektrycznej, w tym wytwarzanie energii przez prosumentów na użytek własny. Niemniej informują, że niektóre przepisy budzą obawy środowiska.
– Odnosząc się do przepisów zaproponowanych w projekcie z dnia 4 lutego 2014 r. (wersja 6.2), kierując się troską o spójność i przejrzystość przepisów w systemie prawnym Polski, chcielibyśmy zwrócić uwagę na budzącą uzasadnione obawy propozycję modelu rozliczania energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji i wprowadzonej do sieci, zawartą w art. 41 ust. 10 i 11 projektu ustawy o OZE. Przepisy te przewidują rozliczanie zakupu energii z mikroinstalacji według zasady licznika netto tzw. (Net Metering) z sześciomiesięcznym okresem rozliczeniowym. Zapisy te nie są spójne z przepisami ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej (KDT). Art. 10 ustawy o KDT zawiera algorytm rozliczeń (wg przedziałów wolumenowych), według którego energia, która została dostarczona, musi zostać rozliczona brutto (bez saldowania), podobnie jak opłata z tytułu dostarczonej energii (zmienna) i opłata przejściowa w okresach miesięcznych. Rozliczanie saldem energii wytwarzanej w mikroinstalacjach może wywołać negatywne skutki dla rozliczeń kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozliczaniem KDT – czytamy w opinii PTPiREE (za wnp.pl).
Ponadto zdaniem PTPiREE, przepisy dotyczące net meteringu nie przewidują w jaki sposób ma zostać rozliczona saldem energia elektryczna kupiona przez prosumenta od wybranego przez niego sprzedawcy, innego niż sprzedawca zobowiązany, który z kolei kupi energię wytworzoną w mikroźródle od tego samego wytwórcy. W opinii Towarzystwa zapisy ustawy spowodują, że prosument będzie musiał posiadać umowę sprzedaży/kompleksową energii pobranej z sieci OSD tylko ze sprzedawcą zobowiązanym, co sprzeczne jest z rozwojem konkurencyjnego rynku energii.
PTPiREE uważa również, że koszty utrzymania sieci będą przenoszone na pozostałą część odbiorców nie będących prosumentami, a to spowoduje spadek wpływów z tytułu opłat dystrybucyjnych, takich jak opłata abonamentowa (niższa z tytułu rozliczeń raz na 6 miesięcy) i stawka sieciowa (ze względu na zmniejszenie jej składnika zmiennego).
– Według szacunków, zakładany spadek od 0,3 do 3 TWh wolumenu sprzedaży w grupie taryfowej G, może oznaczać około 4% wzrost stawek rocznie dla odbiorcy w gospodarstwie domowym. Szacunek ten dodatkowo nie obejmuje danych o instalacji mikroźródeł u odbiorców z grupy taryfowej C, gdzie skutki mogą być jeszcze bardziej znaczące. Niekorzystne konsekwencje tego rozwiązania odczuje zatem ta znaczna część społeczeństwa, która z powodów technicznych czy materialnych nie będzie mogła inwestować we własne źródła wytwarzania. Jednocześnie przewiduje się, iż koszty rozwoju i utrzymania sieci w stanie umożliwiającym przyjęcie niekontrolowanej przez operatorów systemów dystrybucyjnych ilości energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji do sieci będą rosły, gdyż inwestycje sieciowe będą konieczne dla zapewnienia niezawodności i jakości dostaw energii przy współpracy sieci z dużą ilości źródeł niestabilnych. Także to znajdzie swoje odzwierciedlenie w taryfach. Ponadto metoda rozliczania energii saldem przekreśla wszelkie możliwości aktywnego wpływania na zachowanie prosumenta, gdyż brak będzie bodźców dla efektywnego wykorzystania energii, a tym samym przekreśla jeden z celów wdrażania w Polsce smart meteringu. Może dodatkowo doprowadzić do zwiększenia zniekształcenia krzywej zapotrzebowania na energię elektryczną, a tym samym zwiększyć koszty funkcjonowania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego – ocenia PTPiREE (za wnp.pl).
Do projektu ustawy o OZE w wersji 6.2 załączona została także Ocena Skutków Regulacji. Zdaniem PTPiREE nie uwzględnia ona zmniejszenia wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków od towarów i usług oraz podatku akcyzowego, naliczanych obecnie od energii elektrycznej sprzedanej właścicielowi mikroinstalacji oraz pozostałych opłat. PTPiREE wskazuje, że w przypadku rozliczenia saldem, podatki te będą naliczane tylko w sytuacji powstania nadwyżki energii pobranej z sieci nad energią do niej wprowadzoną. W związku z powyższym przedstawiciele Towarzystwa proponują utrzymanie aktualnego sposobu rozliczeń energii elektrycznej wytworzonej w mikroinstalacji i wprowadzonej do sieci elektroenergetycznej, tj. odrębnego rozliczenia energii wprowadzonej do sieci i odrębnego energii dostarczonej prosumentowi, z zachowaniem obowiązku zakupu energii z mikroinstalacji przez sprzedawcę zobowiązanego za 80% ceny rynkowej energii.
gramwzielone.pl