UPEBI: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska to państwo w państwie
{więcej}Poniżej prezentujemy opinię przygotowaną przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego – organizację zrzeszającą branżę biogazową – na temat praktyk stosowanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska.
UPEBI: Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska – Państwo w Państwie
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (RDOŚ). Organ opiniujący, instytucja, której misją jest zachowanie standardów przyrodniczych i środowiskowych, w celu ochrony poszczególnych regionów Polski. Instytucja, która powinna wyróżniać się doświadczeniem i szczególną wiedzą na tematy związane z ochroną środowiska, w tym także sektora OZE. A jak jest w rzeczywistości?
Dla każdej biogazowni o zainstalowanej mocy powyżej 0,5 MW może, ale nie musi być wymagane przygotowanie raportu oceny oddziaływania na środowisko. Tutaj wszystko leży w rękach organów prowadzących postępowanie oraz organów opiniujących, takich jak RDOŚ oraz Państwowy Inspektorat Sanitarny.
Wydawałoby się, że prawidłowo zaprojektowane instalacje biogazowe, jako te wspierające ochronę środowiska, powinny znajdować szczególne uznanie wśród osób powołanych do dbania o nasze otoczenie. Niestety coraz częściej do Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego (UPEBI) docierają niepokojące sygnały o skomplikowanych i wręcz nie do przejścia, procedurach uzyskiwania decyzji środowiskowych. Inwestorzy są zmuszani przez RDOŚ do niedorzecznych i niekończących się uzupełnień, niezrozumiałych i często nie powiązanych z samą inwestycją poprawek, ciągłych wyjaśnień, dotyczących tematów opisanych w raportach (np. rzekomych odorów, czy zanieczyszczeń) oraz wielokrotnego przeprowadzania tych samych obliczeń. Sytuacja ta skutkuje znacznym wydłużeniem czasu realizacji inwestycji oraz protestami przedsiębiorców. Inwestorzy często zarzucają pracownikom RDOŚ brak podstawowej wiedzy na temat biogazowni, ignorancję oraz jawną niechęć do instalacji biogazowych. Trudno szukać uzasadnienia takich zachowań.
Według danych z roku 2012, w całej Polsce wydano tylko 159 decyzji środowiskowych, z czego najwięcej było w województwie wielkopolskim – 29, a najmniej w województwach śląskim oraz świętokrzyskim – po 4.
Merytoryczne ustalenie środowiskowych uwarunkowań inwestycji należy do RDOŚ w ramach tzw. procedury uzgodnieniowej. Warunek przeprowadzenia wyżej wymienionego uzgodnienia wynika z art. 77 ust.1 pkt. 1 ustawy UOOŚ (Oceny Oddziaływania na Środowisko). Znaczenie stanowiska Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska jest więc bardzo duże, gdyż uzgodnienie w praktyce jest równoznaczne z przyjęciem stanowiska Regionalnego Dyrektora przez organ wykonawczy gminy. Ponadto, jego negatywne stanowisko zmusza organ wykonawczy gminy do wydania odmowy ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla realizacji danej inwestycji.
Oczywiście zawsze można się odwołać od decyzji RDOŚ. Istnieje także możliwość wniesienia zażalenia oraz zaskarżenia decyzji.
To wszystko jednak wpływa na sprawność i czas realizacji budowy biogazowni. A czas uzyskania decyzji środowiskowej dla biogazowni w Polsce może wynosić nawet 3 lata! Inwestorzy i tak już zniechęceni trudną drogą, jaką muszą przebyć przy budowie biogazowni, ogromnymi nakładami finansowymi, stresem i niepewnością, nie chcąc się dodatkowo narażać, po prostu nie podejmują dodatkowego ryzyka.
Alternatywnym rozwiązaniem w tej sytuacji mogą stać się szkolenia na temat biogazowni, dla pracowników RDOŚ. Prawidłowo wyedukowany i przygotowany zespół pozwoliłby uniknąć nieporozumień podczas przygotowywania i wydawania opinii. To wszystko z pewnością wpłynęłoby na sprawność realizacji inwestycji oraz postęp w sektorze OZE, do którego należą ekologiczne instalacje biogazowe.
Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego