Mercedes wchodzi na rynek autobusów elektrycznych
Mercedes zaprezentował w pełni elektryczny autobus – eCitaro. Pojazd zostanie wyposażony w baterie litowo-jonowe o pojemności do 243 kWh, podzielone na maksymalnie 10 modułów. W zależności od potrzeb konkretnego operatora, autobus w wersji standardowej otrzyma 2 moduły na dachu i 4 z tyłu pojazdu, które można uzupełnić o kolejne 2 lub 4 moduły na dachu – informuje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.
Za napęd mają odpowiadać dwa silniki elektryczne o mocy o mocy 170 KM (125 kW) i momencie obrotowym 485 Nm każdy.
Masa własna eCitaro z 10 modułami baterii to 13,44 tony, zaś dopuszczalna masa całkowita pojazdu wyniesie 19,5 tony. Elektryczny Mercedes będzie w stanie zabrać na pokład ok. 88 pasażerów.
Pojazd ma być ładowany za pomocą złącza Combo 2, w przyszłości pojawi się również możliwość opcjonalnego ładowania pantografowego. Zasięg operacyjny najcięższej wersji eCitaro oszacowano na ok. 150 km latem. W idealnych warunkach pojazd będzie mógł przejechać na jednym ładowaniu ok. 250 km.
Według Mercedesa, elektryczne autobusy zostaną w przyszłości wyposażone w baterie ze stałym elektrolitem – znacznie wydajniejsze i bezpieczniejsze niż akumulatory litowo-jonowe obecnej generacji. Zasięg eCitaro ulegnie również wydłużeniu dzięki zastosowaniu zeroemisyjnego range extendera opartego na wodorowym ogniwie paliwowym generującym energię elektryczną. W konsekwencji autobus będzie mógł w 100 proc. zastąpić pojazdy napędzane silnikami spalinowymi.
Mercedes poinformował, że zebrał już pierwsze zamówienia na eCitaro, a dostawy pojazdu do odbiorców rozpoczną się się pod koniec 2018 r. W pierwszej kolejności autobusy trafią do przedsiębiorstwa Rhein-Neckar-Verkehr GmbH. W późniejszym terminie operatorzy z Hamburga i Berlina otrzymają odpowiednio 20 i 15 szt. eCitaro. Za produkcję autobusu ma odpowiadać fabryka zlokalizowana w Mannheim.
Daimler Buses planuje inwestycje w nowe projekty i technologie na poziomie 200 mln euro. Środki zostaną przeznaczone m.in. na zaawansowane systemy łączności, systemy jazdy autonomicznej oraz napędy elektryczne.
Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych