Autobusy elektryczne z Wrocławia pojadą do kolejnych miast

Autobusy elektryczne z Wrocławia pojadą do kolejnych miast
Fot. Volvo

Tylko w ostatnich dwóch tygodniach Volvo poinformowało o zdobyciu zamówień na 70 autobusów elektrycznych, które trafią do Szwecji, Norwegii i Holandii. Wszystkie zostaną wyprodukowane we Wrocławiu.

W ramach ostatniego zamówienia – największego w historii Volvo, które dotyczy autobusów elektrycznych – wrocławska fabryka szwedzkiego koncernu dostarczy 30 w pełni elektrycznych autobusów miejskich do Goeteborga. Zamawiającym jest GS Buss – spółka zależna Göteborgs Spårvägar i Urzędu Transportu Publicznego Västtrafik. Autobusy będą kursować w Goeteborgu od jesieni przyszłego roku.

Västtrafik, operator transportu publicznego w Goeteborgu, ma ambitne cele w zakresie zrównoważonego rozwoju. Obejmują one m.in. zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 80 proc. do 2020 r., zwiększenie do 95 proc. odsetka pojazdów komunikacji miejskiej wykorzystujących energię odnawialną oraz zmniejszenie hałasu generowanego przez ruch uliczny. W Goeteborgu już dziś kursuje ponad 60 hybrydowych autobusów marki Volvo, a po zakończeniu dostaw jesienią przyszłego roku będzie ich niemal 100.

REKLAMA

Autobusy dla operatora z Goeteborga będą wyposażone w akumulatory o pojemności 200 kWh, ich ładowanie będzie się odbywać na końcowych przystankach linii oraz w zajezdni. Infrastrukturę do ładowania akumulatorów zapewni GS Bus.

Także w ubiegłym tygodniu Volvo poinformowało o zdobyciu kontraktu na 23 w pełni elektryczne autobusy, które zostaną dostarczone do przedsiębiorstwa transportu z holenderskiego miasta Leiden.

W pełni elektryczne autobusy od Volvo, zasilane akumulatorami o pojemności 200 kWh, zostaną w całości wyprodukowane we Wrocławiu i dostarczone między I a III kwartałem przyszłego roku.

Autobusy dla holenderskiego operatora będą ładowane za pośrednictwem czterech stacji w systemie szybkiego ładowania, które zostaną dostarczone przez firmę ABB. Stacje ładowania będą oparte na otwartym interfejsie tzw. OppCharge, co oznacza, że będzie można je wykorzystać do ładowania elektrycznych autobusów również innych marek.

REKLAMA

Trzecie z ostatnich zamówień na autobusy elektryczne z Wrocławia zostało złożone przez operatora transportu publicznego z Oslo. Volvo dostarczy tam 17 autobusów V7900 Electric. Pojemność akumulatorów tych autobusów wyniesie 200 kWh i będą one ładowane w zajezdniach za pośrednictwem kabli CCS.

Autobusy zaczną kursować po stolicy Norwegii w lecie przyszłego roku. Pierwsze pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym kwartale 2019 r. w celu przygotowania ich do wymagań nowej normy dotyczącej systemów informatycznych sprzętu pokładowego w autobusach i systemów zaplecza biurowego – ITxPT (Technologie informatyczne dla transportu publicznego).

Serwisowaniem autobusów elektrycznych, jak również ich akumulatorów, we wszystkich przypadkach zajmie się Volvo, na podstawie stałych comiesięcznych opłat.

Do tej pory Volvo podpisało umowy na dostawę elektrycznych autobusów do Wielkiej Brytanii, Danii, Luksemburga, Holandii, Norwegii, Polski, Singapuru i Szwecji. Poza w pełni elektrycznym autobusem Volvo 7900 Electric oferta zelektryfikowanych autobusów firmy Volvo Buses obejmuje autobusy hybrydowe oraz elektryczne hybrydy (plug-in). Volvo sprzedało dotychczas ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Szwedzki koncern zapewnia, że zużycie energii w jego autobusach elektrycznych jest o ok. 80 proc. mniejsze niż w przypadku ich odpowiedników napędzanych silnikami wysokoprężnymi.

gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.