Opłata za wjazd do stref czystego transportu tylko między 9 i 17?

Opłata za wjazd do stref czystego transportu tylko między 9 i 17?
Fot. Gramwzielone.pl (C)

Wczoraj posłowie sejmowej Komisji do Spraw Energii i Skarbu Państwa kontynuowali rozpatrywanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. W posiedzeniu wziął udział m.in. minister energii Krzysztof Tchórzewski informuje Obserwatororium Rynku Paliw Alternatywnych.

Projekt ustawy przewiduje m.in. powołanie do życia Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, jak również zmiany w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Poseł Andrzej Maciejewski z Kukiz ’15 wniósł o wykreślenie z projektu w całości art. 7, zakładającego ustanowienie opłaty emisyjnej, która miałaby stanowić przychód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Przeciwnicy planowanego zapisu argumentują, że jego wprowadzenie spowoduje jeszcze większe podwyżki cen na stacjach paliw.

REKLAMA

Podczas dyskusji padło m.in. pytanie, czy rząd przewiduje obniżenie akcyzy na paliwo w przypadku dalszego wzrostu cen. Krzysztof Tchórzewski nie wykluczył takiej możliwości. Ostatecznie Komisja większością głosów zadecydowała o niewykreślaniu spornego przepisu z projektu ustawy.

REKLAMA

Krzysztof Sitarski z Kukiz ’15 zadał pytanie o ewentualną możliwość wprowadzenia do projektu zwolnienia z akcyzy samochodów hybrydowych pozbawionych możliwości doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła energii elektrycznej. Jego zdaniem byłoby to celowe z uwagi na ich ekologiczność. Krzysztof Tchórzewski odpowiedział, że rząd nie widzi takiej możliwości. Stwierdził, że „klasyczne” hybrydy to w praktyce pojazdy spalinowe.

Krzysztof Sitarski odniósł się także do zapisu dotyczącego wprowadzenia opłaty za wjazd do stref czystego transportu, które mogą ustanawiać gminy na mocy ustawy o elektromobilności. Poseł zaproponował ograniczenie czasowe pobierania opłat do godzin szczytu (9-17). Komisja zgodziła się na wprowadzenie sugerowanej poprawki. Według projektu, opłata za wjazd do ww stref dla samochodów innych niż całkowicie elektryczne, wodorowe, napędzanych gazem ziemnym (oraz pozostałych pojazdów wskazanych w ustawie) nie będzie mogła być wyższa niż 2,50 zł za godzinę.

Komisja zaaprobowała również art. 10 zakładający utworzenie Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Zadaniem Funduszu będzie finansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności oraz transportu opartego na paliwach alternatywnych.

Obserwatororium Rynku Paliw Alternatywnych