Ostrów Wlkp. na drodze do samowystarczalności energetycznej. Są pierwsze efekty
Stworzenie własnego miejskiego systemu energetycznego w Ostrowie Wielkopolskim to nowy projekt miejskiej spółki Centrum Rozwoju Komunalnego. Całe przedsięwzięcie ma objąć m.in. budowę inteligentnego systemu zarządzenia energią oraz rozwój elektromobilności. Już teraz pierwsze elektryczne autobusy w Ostrowie Wlkp. są zasilane lokalnie wytworzoną energią. Miasto właśnie rozstrzygnęło przetarg na kolejnych sześć autobusów napędzanych wyłącznie energią elektryczną.
– Tworząc Ostrowski Rynek Energetyczny, chcemy wyjść poza sferę samorządowo – komunalną i zainicjować współpracę ostrowskich przedsiębiorców, a przede wszystkim dać nowe możliwości mieszkańcom miasta – komentuje Bartosz Ziółkowski, prezes Centrum Rozwoju Komunalnego w Ostrowie Wielkopolskim.
Jak informuje Centrum Rozwoju Komunalnego, przedsięwzięcie zakłada udział nie tylko instytucji publicznych, szkół, przedszkoli, urzędów i spółek komunalnych, ale również lokalnych firm oraz mieszkańców.
Jak zapewniają autorzy projektu, współpraca przebiegać będzie na linii lokalnych wytwórców oraz odbiorców energii, a CRK stworzy nowoczesny inteligentny system zarządzania energią w mieście.
– Ostrowski Rynek Energetyczny przyniesie konkretne, wymierne korzyści dla mieszkańców – mniejsze opłaty za energię elektryczną, tańszy transport publiczny, nowe miejsca pracy, poprawę jakości środowiska. Docelowo Ostrów Wielkopolski będzie dążył do samowystarczalności energetycznej – zapewnia Bartosz Ziółkowski.
Pierwszym realizowanym elementem Ostrowskiego Rynku Energetycznego jest współpraca spółek grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego: Ostrowskiego Zakładu Ciepłowniczego i Miejskiego Zakładu Komunikacji.
Nowe miejskie autobusy elektryczne zasilane są energią wytwarzaną przez Ostrowski Zakład Ciepłowniczy. Pierwsze dwa miesiące funkcjonowania miały rzeczywiste oszczędności finansowe. CRK zapewnia, że cena własnej energii do ładowania autobusów ma być znacznie niższa niż zakup na warunkach rynkowych, a koszt energii do autobusów elektrycznych jest o połowę mniejszy niż koszt paliwa do pojazdów dieslowych.
– Na takim systemie korzystają obie miejskie spółki wchodzące w skład grupy kapitałowej Centrum Rozwoju Komunalnego – OZC zyskuje na sprzedaży energii wytwarzanej także z własnej biomasy, a MZK zasila autobusy dużo taniej. W skali roku już przy czterech autobusach elektrycznych w ten sposób około 0,5 mln zł pozostanie w Ostrowie Wielkopolskim. Skala korzyści dla miasta będzie rosła wraz z zakupem kolejnych autobusów elektrycznych i dalszym rozwojem elektromobilności – zapewnia Bartosz Ziółkowski.
Kolejnych sześć elektrycznych autobusów z silnikami o mocy 160 kW do Ostrowa Wlkp. dostarczy Ursus Bus. To efekt rozstrzygniętego właśnie przetargu, w którym Ursus wygrał z ofertą Solarisa – firmy, która dostarczyła do Ostrowa pierwsze cztery autobusy elektryczne.
Miejski Zakład Komunikacji z Ostrowa Wlkp. przeznaczył na to zamówienie 15,77 mln zł. Oferta firmy Ursus Bus była o ponad 400 tys. zł niższa i o ponad 600 tys. zł niższa od oferty Solarisa. 85 proc. kosztów zakupu autobusów pokryje Unia Europejska.
Na miejscu zostanie 50 mln zł rocznie
CRK wylicza, że z całego Ostrowa Wlkp. na energia elektryczna, ciepło i paliwa wypływa 400 mln zł rocznie, a jego projekt ma doprowadzić do pozostawienia części tych środków u lokalnych firm i samych mieszkańców.
Przewidywane rezultaty utworzenia Ostrowskiego Rynku Energetycznego to redukcja pieniędzy wypływających z miasta na zakup energii o 50 mln zł rocznie.
Ponadto przedsięwzięcie przyniesie miejsca pracy oraz znaczący efekt ekologiczny – zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (CO2) o około 17,5 tysiąca ton rocznie.
Na terenie Ostrowa Wlkp. działa utworzony we wrześniu ubiegłego roku Ostrowski Klaster Energetyczny. Porozumienie klastrowe do tej pory podpisało ponad 40 podmiotów z terenu Ostrowa Wielkopolskiego i okolic. Koordynatorem klastra jest Ostrowski Zakład Ciepłowniczy SA.
OZC wytwarza energię w układach kogeneracyjnych w Elektrociepłowni „Ostrów”, w oparciu o turbozespół gazowy oraz układ ORC. Moc turbiny gazowej wynosi 5,1 MW, a układu ORC 1,5 MW.
Odbiorcą energii elektrycznej jest Energa Obrót, ponadto energia elektryczna dostarczana jest do odbiorców końcowych – spółki Wodkan SA – na potrzeby stacji uzdatniania wody, przepompowni i oczyszczalni ścieków, a także spółki Sklejka Eko na potrzeby produkcyjne oraz dla obiektów handlowych takich jak galeria „Ostrovia” oraz dla stacji operatorów komórkowych.
Energia z własnej produkcji zużywana jest także na potrzeby własne przy wytwarzaniu energii cieplnej i elektrycznej w Elektrociepłowni „Ostrów”
OZC posiada status operatora systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, a także ma możliwość sprzedaży energii na podstawie posiadanej koncesji obrotu energią elektryczną.
red. gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.