Nissan będzie sprzedawać fotowoltaikę. Ceny od 3,8 tys. funtów

Nissan będzie sprzedawać fotowoltaikę. Ceny od 3,8 tys. funtów
Fot. Nissan Energy Solar

Nissan rozpoczyna na Wyspach sprzedaż domowych instalacji fotowoltaicznych w opcji z magazynami energii składającymi się z baterii pochodzących z Nissanów Leaf. Wykorzystanie pełnego zestawu Nissan Energy Solar ma przełożyć się na zmniejszenie rachunków za energię elektryczną nawet o 2/3.

Japoński koncern przedstawił szczegóły swojej oferty, z której mają skorzystać brytyjscy prosumenci. Chodzi o domowy system składający się z instalacji fotowoltaicznej oraz magazynu energii. Nie podano, jakie panele fotowoltaiczne zostaną wykorzystane, mowa jest tylko o ich „światowej klasie”.

Opcjonalnym elementem systemu Nissan Energy Solar mają być domowe magazyny energii xStorage Home. To autorskie rozwiązanie Nissana opracowane razem z firma Eaton. Pod koniec 2016 roku Nissan informował, że cena xStorage Home będzie się zaczynać od 3,5 tys. euro za moduł o mocy 3,5 kW do niewiele większej kwoty 3,9 tys. euro za 6 kW (bez VAT i kosztów instalacji). Natomiast moduły zasilane z nowych akumulatorów mają być oferowane z cenach od 5 tys. euro do 5,58 tys. euro za największą moc, z rozszerzoną, 10-letnią gwarancją. Pojemność xStorage Home może wynosić od 4,2 kWh do 9,6 kWh.

REKLAMA

Nissan zapewnia, że xStorage Home ma również zdolność do dostarczania energii z powrotem do sieci w krajach, gdzie jest to możliwe. Zapewnia to kolejny potencjalny strumień dochodów, ponieważ klienci będą mogli odsprzedać zmagazynowaną energię z powrotem do sieci, gdy popyt i taryfy za energię będą wysokie.

Moduły xStorage Home mają zapewniać „drugie życie” akumulatorom z elektrycznych Nissanów po ich wycofaniu z eksploatacji w samochodzie.

Złożony z takich baterii system XStorage Building – największy w Europie system magazynowania energii wykorzystujący używane akumulatory z samochodów elektrycznych – składa się z 280 zespołów akumulatorowych z samochodów Nissan Leaf i magazynuje energię na holenderskim stadionie Amsterdam ArenA.

REKLAMA

System o nazwie Nissan Energy Solar ma zawierać również oprogramowanie pozwalające optymalizować wykorzystanie energii produkowanej z fotowoltaiki.

Nissan zapewnia, że wykorzystanie jego systemu – w opcji z magazynem energii – może przyczynić się do ograniczenia rachunków za energię elektryczną o 66 proc. Taką estymację firma opiera na założeniu wykorzystania instalacji fotowoltaicznej o mocy 4 kWp, zlokalizowanej na dachu domu położonego na południowym wschodzie W. Brytanii, wspartej magazynem energii o pojemności 7,5 kWh, a także przy rocznej konsumpcji 4,5 MWh energii.

Cena zestawu Nissan Energy Solar ma się zaczynać od 3881 funtów. Wiadomo, że w tym wypadku chodzi o zestaw złożony z sześciu paneli fotowoltaicznych, systemu zarządzania energią, z wliczonym podatkiem VAT w wysokości 5 proc., ale bez magazynu energii.  

Aktywnym elementem systemu Nissan Energy Solar mają stać się również elektryczne samochody japońskiego producenta. Energia z magazynów energii będzie mogła zasilić samochód elektryczny, który sam stanie się bankiem energii. Nissan ma bowiem wdrożyć w swoich elektrykach funkcję vehicle-to-grid (V2G) umożliwiającą dwukierunkowy przepływ energii.

W pierwszej kolejności z oferty Nissan Energy Solar będą mogli skorzystać Brytyjczycy. Obecnie dachowe instalacje fotowoltaiczne na Wyspach posiada już około 880 tys. gospodarstw domowych. Łączny potencjał elektrowni fotowoltaicznych w Wielkiej Brytanii przekracza 12 GW, co jest trzecim najlepszym wynikiem w Europie po Niemczech (ok. 43 GW) oraz Włoszech (ok. 19 GW). 

red. gramwzielone.pl