Rekord sprzedaży aut elektrycznych w Skandynawii
Lipiec był najlepszym pod względem ilości sprzedanych aut elektrycznych w krajach skandynawskich i Finlandii. Zdecydowanym liderem w sprzedaży elektryków pozostaje Norwegia.
Jak wynika z informacji zebranych przez duńską firmę doradczą Insero, w lipcu br. sprzedaż aut napędzanych wyłącznie energią elektryczną oraz hybryd typu plug-in w Norwegii, Danii, Szwecji i Finlandii sięgnęła w sumie 7 837 sztuk, co jest wynikiem o 21,79 proc. lepszym od zanotowanego w lipcu 2016 r.
Natomiast w II kwartale br. sprzedaż sięgnęła 18 777 wobec 18 280 w analogicznym okresie roku ubiegłego. Od początku roku do końca lipca sprzedano natomiast 37 057 aut z napędem wyłącznie elektrycznym oraz hybryd typu plug-in.
Na koniec lipca łączna liczba aut elektrycznych oraz hybryd typu plug-in w krajach skandynawskich i Finlandii wzrosła do 199 815, co oznacza wzrost o 26,41 proc. w porównaniu do statystyk sprzed roku.
Najwięcej aut elektrycznych sprzedaje się w Norwegii, która odpowiadała za 73,8 proc. sprzedaży odnotowanej w krajach nordyckich w II kwartale br.
Liczba sprzedanych aut wyłącznie z napędem elektrycznym oraz hybryd plug-in w II kwartale w Norwegii wyniosła odpowiednio 7 325 oraz 6 535.
Kolejne w zestawieniu za II kwartał są Szwecja (sprzedaż 2 992 hybryd plug-in oraz 1 157 aut wyłącznie z napędem bateryjnym) i Finlandia (537 oraz 151), która prześcignęła Danię (48 i 104).
W minionym kwartale w sumie 92,2 proc. sprzedanych aut w tych państwach stanowiły auta z napędem spalinowym. Za 3,35 proc. odpowiadały auta z napędem wyłącznie bateryjnym, a za 3,85 proc. hybrydy ładowane za pomocą wtyczki.
W przypadku Norwegii ten odsetek wyniósł już tylko 71,77 proc. aut spalinowych. Za 14,95 proc. odpowiadały auta z napędem elektrycznym, a za 13,3 proc. hybrydy plug-in.
– Obserwujemy duży wzrost sprzedaży w segmencie PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), w którym obecnie są trzy modele z kwartalną sprzedażą przekraczającą tysiąc sztuk. Ceny PHEV w segmencie premium stały się konkurencyjne i coraz więcej organizacji publicznych zaczyna kupować auta elektryczne. W Danii nadal czekamy na efekty zmian w opłatach rejestracyjnych. Wynika to częściowo z faktu, że kilka modeli zostało wyprzedanych i zajmie kilka miesięcy zanim dostępne będą nowe egzemplarze – komentuje Christian Morell Lodberg Høj z Insero.
W tym roku najczęściej kupowanym w krajach skandynawskich autem wyłącznie z napędem bateryjnym jest Volkswagen E-Golf, a najpopularniejszą hybrydą plug-in pozostaje niezmienne od kilku lat Mitsubishi Outlander.
Norwegia pozostaje również liderem pod względem ilości posiadanych stacji ładowania, których ma już ponad 9,5 tys. Wyraźny postęp zanotowała Szwecja, w której liczba stacji ładowania zwiększyła się w II kwartale aż o 24,9 proc., rosnąc co poziomu 3,56 tys. W Danii stacji ładowania jest 2,54 tys., a w Finlandii niecały tysiąc.
W Norwegii na jeden samochód elektryczny przypada 16,3 punktów ładowania, w Szwecji 10,6, w Danii 4, a w Finlandii – 3,6.
Rozwój elektrycznej motoryzacji jest mocno wspierany przez poszczególne rządy. W Norwegii dostępne są m.in. 50-procentowe ulgi dla firm, zwolnienie z VAT i podatków płaconych przy rejestracji oraz drogowych czy zwolnienie z podatku VAT sięgającego 25 proc. przy leasingu.
Ponadto kierowcy EV są zwolnieni z opłat za miejsca parkingowe, opłat za korzystanie z płatnych dróg i przewozy promami, a także mają bezpłatny dostęp do publicznych stacji ładowania.
W Szwecji stosuje się zwolnienie z podatków w okresie do 5 lat oraz ulgi podatkowe dla firm. Ponadto kupujący mogą skorzystać z rządowych subsydiów sięgających maksymalnie 4,5 tys. euro przy zakupie auta z napędem wyłącznie bateryjnym oraz 2,2 tys. euro w przypadku aut hybrydowych.
Natomiast w Danii stosowana jest 80-proc. redukcja podatków płaconych przy rejestracji auta czy ulgi podatkowe sięgające 0,13 euro/kWh w przypadku biznesu. Dostępne są również subsydia na poziomie centralnym i lokalnym.
Z kolei Finowie oferują m.in. niższy podatek przy rejestracji, sięgający 2,5 proc. w przypadku zakupu auta wyłącznie z napędem elektrycznym. Ponadto kierowcy EV w Finlandii mogą korzystać z ulg na parkowanie.
red. gramwzielone.pl