Kraków ma 20 nowych autobusów elektrycznych
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie zaprezentowało 20 nowych autobusów elektrycznych. Ich dostawcą jest polski producent Solaris. Zakupione bezemisyjne pojazdy to 17 sztuk Urbino w wersji 12-metrowej oraz trzy autobusy przegubowe nowej generacji.
Nowe Solaris Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna gromadzona jest w bateriach o pojemności 200 kWh.
Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby – przez zamontowany na dachu pantograf lub przez złącze typu plug-in podczas przebywania na terenie zajezdni.
Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana tylko przez autobusy elektryczne. Dokładnie 29 kwietnia 2014 roku na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego pasażerowie mogli po raz pierwszy udać się w podróż miejskim autobusem elektrycznym. Dzięki najnowszej dostawie 20 autobusów elektrycznych, bezemisyjne Solarisy będą kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także na liniach nr 304, 124 oraz 169.
– Dzisiejsza dostawa 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych zamyka realizację pierwszej umowy, podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę „107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich”. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce, a w Europie zajmujemy pod tym względem 5. miejsce. To jednak nie koniec zakupów w najbliższych latach – komentuje Rafał Świerczyński, prezes MPK S.A. w Krakowie.
W czerwcu br. podpisano porozumienie z NCBiR w sprawie realizacji programu transportu bezemisyjnego. Porozumienie daje MPK S.A. możliwość zakupu 11 autobusów w I etapie projektu, a następnie, po pozytywnych wynikach testów, prawo opcji zakupu do 150 dodatkowych autobusów. Dostawa autobusów elektrycznych z tego projektu będzie realizowana w latach 2019-2021
Oprócz zakupu floty autobusów elektrycznych, MPK S.A. w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na terenie zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych.
W 2018 roku zostanie oddanych do użytku 5 kolejnych stacji ładowania autobusów przez pantograf – trzy na terenie miasta przy ul. Konopnickiej, Piaszczystej oraz druga stacja przy ulicy Pawiej, a także na terenie zajezdni Wola Duchacka i przy ul. Brożka.
Na koniec ubiegłego roku autobusy elektryczne stanowiły zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobusów obsługujących komunikację zbiorową w Polsce. W sumie było ich 31 w 5 polskich miastach – Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Jaworznie oraz Lublinie. Już w tym roku liczba autobusów elektrycznych w polskich miastach powinna istotnie wzrosnąć, głównie dzięki zakupom dofinansowanym ze środków unijnych z regionalnych programów operacyjnych 2014-2020.
red. gramwzielone.pl