Fraunhofer: wykorzystanie PV w ciężarówkach zmniejszy zużycie paliwa
Naukowcy z prestiżowego niemieckiego instytutu Fraunhofer ISE zapewniają, że dzięki odnotowanemu w ostatnich latach spadkowi cen fotowoltaiki, staje się ona rozwiązaniem, którego wdrożenie warto rozważyć w określonych rodzajach transportu drogowego.
Frauhnofer ISE sprawdził, jak korzyści z wykorzystania fotowoltaiki w pojazdach mogą wyglądać w praktyce. Niemieccy naukowcy zamontowali urządzenia rejestrujące nasłonecznienie na ciężarówkach-chłodniach, w przypadku których występuję zwiększone zapotrzebowanie na energię elektryczną i które poruszały się na różnych trasach w USA i Europie m.in. na trasie Praga-Majorka czy Paryż-Monachium.
Przeprowadzone testy miały na celu sprawdzenie, w jakim stopniu można by dzięki wykorzystaniu fotowoltaiki obniżyć zużycie paliwa i emisję spalin.
Naukowcy z instytutu Fraunhofer ISE wnioskują na podstawie uzyskanych informacji, że np. wyposażenie ważącej 40 ton ciężarówki-chłodni posiadającej nadającą się do wykorzystania w celu produkcji energii powierzchnię 36 m2, którą wyposażono by w moduły o łącznej mocy 6 kW, może przełożyć się na przeciętne oszczędności rzędu 1,9 tys. litrów diesla w skali roku.
Niemiecki instytut zaznacza, że przy projektowaniu paneli fotowoltaicznych, które zostałyby zamontowane na ciężarówkach, należy kierować się nie tylko ich efektywnością, ale również wagą – powinny być możliwie lekkie, ponieważ dodatkowy ciężar ograniczyłby oszczędności wynikające z ich zastosowania. Dodatkowo konieczna jest maksymalna wytrzymałość na drgania powstające w trakcie jazdy.
Fraunhofer ISE przedstawił propozycję tego, jak może wyglądać struktura paneli PV przeznaczonych do montażu na dachach ciężarówek (powyżej na zdjęciu).
red. gramwzielone.pl