Warszawa: pierwszy pantograf do ładowania autobusów elektrycznych
W Warszawie powstała pierwsza wyposażona w pantograf stacja ładowania autobusów elektrycznych. Instalację wykonała firma Ekoenergetyka-Polska z Zielonej Góry. Miejskie Zakłady Autobusowe chcą zbudować na terenie stolicy sieć 19 takich ładowarek.
Ładowarka quickPOINT Column Charger wyprodukowana przez Ekoenergetykę-Polska została zainstalowana na ulicy Spartańskiej na warszawskim Mokotowie. Urządzenie o mocy 200 kW, którego podstawa to zaledwie 1,3m x 0,8m, zostało wyposażone w system pantografu, a także oferuje wizualną identyfikację procesu ładowania autobusów elektrycznych poprzez iluminacje LED.
Jak informuje Ekoenergetyka-Polska, to premiera nowego designu ładowarki dla autobusów elektrycznych przeznaczonej do ładowania na pętlach autobusowych.
– W dotychczasowych projektach na świecie maszt ładujący i ładowarka instalowane były osobno. Dla wielu miast tego typu rozwiązanie i związany z nim duży rozmiar ładowarki był problemem i barierą do jego instalacji w mieście, a tym samym do wprowadzania autobusów elektrycznych do ich flot – zapewnia Ekoenergetyka.
Podstawa ładowarki quickPOINT Column Charger jest o ponad 50 proc. mniejsza od standardowego urządzenia tego typu razem z masztem ładującym. Obudowa ładowarki jest wykonana ze stali oraz wyposażona w iluminacje LED, które sygnalizują status ładowarki – świecą na biało, kiedy nie ładuje, a na niebiesko, kiedy pod ładowarkę podłącza się autobus.
Ponadto miasta mogą doposażyć ładowarkę o ekran reklamowy, zainstalowany po zewnętrznej stronie urządzenia, a tym samym mają możliwość zapewnienia sobie dodatkowego dochodu.
Ładowarka pracuje zgodnie z międzynarodowymi standardami ładowania pojazdów elektrycznych. Dzięki wyposażeniu jej w pantograf, ładowanie odbywa się w całkowicie zautomatyzowany sposób, podczas postoju autobusu na końcu linii.
Ekoenergetyka-Polska to lider rynku europejskiego ładowarek dla autobusów elektrycznych. Do tej pory firma dostarczyła ładowarki dla autobusów elektrycznych do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzenia uczestniczyły w ponad 50 programach testowych. Firma proponuje ładowarki o mocy od 3 kW do 450 kW.
– Przez ostatnie 4 lata dostarczyliśmy ponad 80 ładowarek do miast w całej Europie. Bezpośredni kontakt z miastami i operatorami pozwolił nam dowiedzieć się, jakie są ich potrzeby. Zapytania o infrastrukturę ładowania dla autobusów elektrycznych, która pasowałaby do architektury miast było tym, co słyszeliśmy najczęściej. Dlatego stworzyliśmy quickPOINT Column Charger, która łączy w sobie ładowarkę i maszt ładujący – komentuje Bartosz Kubik, prezes Ekoenergetyki-Polska. – Zalety naszego nowego urządzenia: niewielkie rozmiary, atrakcyjny design, możliwość zmiany jego koloru, sprawiają, że jest atrakcyjnym wyborem dla miast. Wiemy, że nie wszystkie miasta zdecydują się na ładowanie autobusów elektrycznych na przystankach, ale dla większości takie rozwiązanie będzie konieczne. Mamy nadzieję, że nasze urządzenie pokaże im, iż mogą mieć infrastrukturę ładowania, która nie tylko ładuje, ale również jest atrakcyjna wizualnie – dodaje.
W fabryce Solarisa w Bolechowie powstaje pierwszy przegubowy elektrobus Solaris Urbino 18 czwartej generacji z podwójnym sposobem ładowania, który trafi na testy do Miejskich Zakładów Autobusowych. Ten autobus może być ładowany poprzez złącze plug-in (za pomocą kabla z wtyczką) lub właśnie za pomocą pantografu i ulicznej ładowarki. Do stolicy powinien zostać dostarczony wiosną.
Jak zapewnia MZA, budowa sieci ładowarek będzie prowadzona równolegle do jednej z największych inwestycji Miejskich Zakładów Autobusowych – zakupu 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Na razie takie przegubowe autobusy nie obsługują jeszcze żadnego polskiego miasta – mimo pojawienia się pierwszych elektrycznych autobusów m.in. w Krakowie czy Jaworznie.
Warszawskie MZA zapewnia, że w 2020 roku w taborze spółki ma funkcjonować 126 pojazdów elektrycznych, w tym ponad sto przegubowych. Później liczba pojazdów niskoemisyjnych będzie stale zwiększana, a docelowo do roku 2030 ma objąć połowę taboru.
W listopadzie 2016 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie podpisały umowę na zakup 10 elektrycznych autobusów, które dostarczy konsorcjum Ursus S.A., AMZ Kutno i Ursus Bus. Te pojazdy również będą posiadać możliwość ładowania za pomocą pantografu.
MZA informuje, że od 2007 roku na ulice Warszawy wyjechało już 1067 nowych niskopodłogowych autobusów za ponad miliard złotych. W tym 49 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi: 35 gazowych Solbusów oraz 10 autobusów elektrycznych i 4 hybrydy Solarisa.
red. gramwzielone.pl