Samoloty EasyJet będą napędzane wodorem i PV
Czołowa europejska linia lotnicza zamierza zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 dzięki m.in. wykorzystaniu ogniw wodorowych i fotowoltaicznych.
EasyJet informuje, że jego strategia zakłada ograniczenie emisji CO2 o 7 proc. w ciągu 5 lat, w porównaniu z obecnym poziomem emisji. Przewoźnikowi w ciągu ostatnich 15 lat udało się zredukować emisję już o 28 proc.
W celu zmniejszenia zużycia tradycyjnego paliwa i emisji CO2 EasyJet chce zastosować w swoich samolotach kilka rozwiązań.
Koncepcja samolotu hybrydowego, którą opracowali studenci z brytyjskiego uniwersytetu w Cranfield, zakłada wykorzystanie w samolotach pasażerskich ogniw worodowych, generującego energię podczas hamowania systemu KERS – podobnego do stosowanego w samochodach Formuły 1 czy ogniw fotowoltaicznych umieszczonych w poszyciu samolotów.
Energia wygenerowana podczas lądowania przez system KERS ma być wykorzystywana podczas kołowań samolotów, które w przypadku EasyJet trwają średnio około 20 minut na pojedynczy lot i podczas których zużywane jest przeciętnie 4 proc. paliwa spalanego w ciągu roku przez samoloty EasyJet.
Testy nowych, energooszczędnych rozwiązań w samolotach EasyJet mają rozpocząć się jeszcze w tym roku.
EasyJet posiada flotę 240 samolotów Airbus A319 i A320, które przewożą rocznie ok. 68 mln pasażerów. W połowie 2017 r. EasyJet otrzyma pierwsze, zmodernizowane Airbusy w wersji A320neo, których zużycie paliwa zostanie ograniczone o 13-15 proc. w porównaniu do zastępowanych maszyn.
gramwzielone.pl