Grupa Polsat w tym roku uruchomi pierwszy własny elektrolizer

Grupa Polsat staje się coraz aktywniejsza w obszarze energetyki, w której skupia się na produkcji energii odnawialnej oraz wodoru. W ramach projektów związanych z wodorem Polsat uruchomił w zeszłym roku pierwszy elektrolizer PEM. W tym roku chce uruchomić kolejny elektrolizer – tym razem własnej konstrukcji.
Działalność w obszarze energetyki Grupa Polsat rozpoczęła w połowie 2023 r. wraz z przejęciem związanej z Zygmuntem Solorzem spółki PAK-PCE i jej spółek zależnych. W ramach segmentu Zielona Energia Polsat działa w obszarze produkcji i obrotu energią pochodzącą ze źródeł wiatrowych, fotowoltaicznych i biomasowych.
Na koniec 2024 r. aktywa wytwórcze grupy w segmencie OZE obejmowały farmę fotowoltaiczną o mocy 82,4 MWp i 4 farmy wiatrowe o łącznej mocy 150,1 MW, a także 2 bloki biomasowe w Koninie o łącznej mocy osiągalnej 105 MW (50 MW oraz 55 MW) – wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej i ciepła. Należące do grupy źródła OZE w zeszłym roku wytworzyły ponad 1 TWh energii odnawialnej.
Elektrolizer w Koninie
Grupa Polsat rozwija też projekty wodorowe. W raporcie za 2024 r. grupa poinformowała, że należąca do niej spółka Biopaliwa i Wodór realizuje w Koninie projekt budowy wytwórni wodoru. Instalacja jest położona przy elektrowni biomasowej, z której energia wykorzystywana jest do produkcji H2. W grudniu 2024 r. uruchomiono tam pierwszy elektrolizer w technologii PEM o mocy 2,5 MW i możliwości produkcji około 1000 kg zielonego wodoru dziennie.
W kolejnych latach moce wytwórcze wodoru w tej lokalizacji mają zostać rozbudowane, także dzięki wykorzystaniu elektrolizera alkalicznego opracowanego przez należącą do Grupy Polsat spółkę Exion Hydrogen Polskie Elektrolizery.
Exion Hydrogen Polskie Elektrolizery rozwija projekt elektrolizera alkalicznego o mocy 0,5 MW i możliwościach produkcyjnych 200 kg wodoru dziennie. Prototyp takiego elektrolizera miał powstać w zeszłym roku i jest obecnie w fazie testów.
Elektrolizer składa się z dwóch stosów ogniw, które łącznie zapewniają nominalny przepływ wodoru 100 Nm3/h pod ciśnieniem 30 barów. Konstrukcja elektrolizera ma umożliwiać łączenie modułowe, co pozwoli zwiększać moce produkcyjne w zależności od zapotrzebowania na wodór. Jak zapewnia Grupa Polsat, opracowany przez nią elektrolizer alkaliczny jest bezpieczny, solidny i niezawodny.
Elektrolizer alkaliczny o mocy 0,5 MW ma zostać uruchomiony w Koninie jeszcze w tym roku i zwiększy tam dotychczasowe zdolności produkcji wodoru.
Kolejnym celem spółki Exion Hydrogen Polskie Elektrolizery jest wyprodukowanie elektrolizera o mocy 2,5 MW w technologii PEM. Elektrolizer o takiej mocy ma produkować około 1000 kg wodoru dziennie.
– Grupa ponosi obecnie istotne wydatki inwestycyjne związane z wdrożeniem technologii i infrastruktury do produkcji zielonego wodoru w procesie elektrolizy. Cena zielonego wodoru jest co do zasady uzależniona od rynkowych kosztów energii elektrycznej, niemniej uważamy, że produkcja zielonego wodoru w oparciu o energię elektryczną pozyskiwaną z własnych źródeł energii odnawialnej, tak jak w przypadku Grupy Polsat Plus, pozwoli nam w znacznym stopniu zmitygować ryzyko ekspozycji na wahania rynkowych cen energii – informuje Grupa Polsat.
Wodorowozy dowiozą do 1000 kg wodoru
Wdrażany przez Polsat model sprzedaży wodoru opiera się na kontraktach ze spółkami miejskimi transportu publicznego, które ogłaszają przetarg na dostawy wodoru dla swoich autobusów. W tym modelu Polsat dostarcza wodór i możliwość tankowania w punktach stacjonarnych, jak ma to już miejsce w Rybniku. Spółka oferuje również model, w którym ma dostarczać pakiet obejmujący stację wodorową, autobus wodorowy oraz dostawę zielonego wodoru, rozliczając się na podstawie przejechanych kilometrów autobusu wodorowego.
Jednocześnie Grupa Polsat chce rozwijać infrastrukturę niezbędną do transportu, magazynowania i dystrybucji wodoru. Magazynowanie i transport mają się odbywać za pomocą należących do grupy wodorowozów o pojemnościach ponad 1000 kg. Wodór transportowany będzie do należących do grupy stacji tankowania.
Polsat buduje stacje tankowania wodorem
Należąca do grupy Polsat spółka PAK PCE Stacje H2 buduje sieć stacji tankowania wodoru. Dotychczas uruchomiono 6 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru działających pod marką Neso. Znajdują się one w Gdańsku, Gdyni, Lublinie, Rybniku Warszawie i Wrocławiu. Dodatkowo grupa posiada 5 mobilnych stacji tankowania wodoru.
Kolejne stacjonarne stacje tankowania wodoru mają powstać przy drogach transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Na budowę tych stacji Grupa Polsat otrzymała grant z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA). Budowa 5 stacji przy drogach sieci TEN-T ma zostać zrealizowana do 2026 r.
Wodorowe autobusy NESO trafią do polskich miast
Grupa Polsat w obszarze wodoru realizuje też projekt produkcji autobusu o napędzie wodorowym – NesoBus, który miał swoją premierę w 2022 r. Autobusy wodorowe NESO produkowane są w zakładzie w Świdniku. Fabryka została uruchomiona w 2023 r. i może produkować około 100 autobusów rocznie. Działalność związana z produkcją i sprzedażą autobusów wodorowych skoncentrowana jest w spółce PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy.
Dotychczas ta spółka wygrała przetargi na dostawy autobusów wodorowych do kilku polskich miast – w tym na dostawę: 26 autobusów wodorowych do Chełma, 8 autobusów wodorowych do Górnośląskiej-Zagłębiowskiej Metropolii, a także 10 autobusów wodorowych do Gdańska na postawie zawartej umowy 10-letniej na najem autobusów wraz z pełną obsługą i dostawą paliwa wodorowego. Ponadto na przełomie 2024 i 2025 r. pierwsze 5 autobusów NESO trafiło do Konina.
Z kolei w zeszłym miesiącu ofertę na dostawę 10 autobusów NESO wybrało MPK w Krakowie, a w tym miesiącu decyzję o zakupie 11 autobusów wodorowych podjął Rybnik – mają one trafić do tego miasta w pierwszym i drugim kwartale 2026 r.
Piotr Pająk
Piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Bardzo dobry artykuł. Gratuluję autorowi 😊