Kolejny kontrakt producenta z Polski. Prawie 90 e-busów pojedzie do Szwecji

Firma Solaris zdobyła nowe zamówienie na dostawę autobusów elektrycznych do Szwecji. Przewoźnik Nobina Sverige AB wybrał producenta z Polski jako dostawcę 89 pojazdów dla stolicy Szwecji.
Autobusy Solaris Urbino 15 LE electric zostaną dostarczone do Sztokholmu w pierwszej połowie 2026 r. i będą obsługiwać zarówno trasy miejskie, jak i podmiejskie w rejonie szwedzkiej stolicy.
Wszystkie zamówione autobusy mają 15 metrów długości i są wyposażone w baterie Solaris High Energy.
Solaris popularny w Szwecji
Nobina już po raz kolejny złożyła zamówienie na elektryczne autobusy Solarisa. W ubiegłym roku ten szwedzki przewoźnik zamówił autobusy elektryczne producenta z Wielkopolski dla oddziałów obsługujących trzy regiony Szwecji – Skåne, Värmland i Malmö. Dla regionów Skåne i Värmland zamówiono model Urbino 15 LE electric, przeznaczony do obsługi zarówno ruchu miejskiego, jak i podmiejskiego. Dostawy zaplanowano na lata 2024-2025. Więcej na ten temat w artykule: Elektryczne Solarisy pojadą do Szwecji.
Kolejną spółka transportu publicznego ze Szwecji, która złożyła zamówienie na elektryczne autobusy Solarisa, jest Keolis Sverige z regionu Dalarna. Więcej na temat tego zamówienia pisaliśmy w artykule: Elektryczne autobusy z Polski znów pojadą do Szwecji.
Solaris realizuje zamówienia na autobusy bateryjne od wielu lat. Jak podaje producent, po europejskich drogach jeździ już niemal 2300 Urbino electric, a Szwecja zamówiła już 800 zeroemisyjnych pojazdów Solaris. Niemal 700 e-busów marki jeździ także w 57 polskich miastach.
Jak podaje Solaris, w 2024 r. firma odnotowała wzrost sprzedaży – łącznie dostarczono 1525 pojazdów, co oznacza wzrost o 4,7% w porównaniu z rokiem 2023. Grupa Solaris osiągnęła przychód w wysokości 927 mln euro, co stanowi wzrost o 13% rok do roku. W 2024 roku pojazdy nisko- i zeroemisyjne, takie jak autobusy bateryjne, wodorowe, trolejbusy i hybrydowe, stanowiły łącznie 83% całkowitej sprzedaży firmy.
Polskie ładowarki w Sztokholmie
Nobina zamówiła w Polsce także ładowarki do autobusów elektrycznych. W czterech zajezdniach autobusowych w Sztokholmie polski producent infrastruktury ładowania miał zainstalować ładowarki Axon Easy 120 kW i 180 kW. Urządzenia miały rozpocząć pracę od stycznia 2025 r. Więcej o tym w artykule: Polskie stacje ładowania zasilą autobusy w Skandynawii.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.