Panele fotowoltaiczne oślepiały pilotów na jednym z największych lotnisk w Europie

Operator jednego z największych europejskich lotnisk wprowadził ograniczenia w obsłudze ruchu lotniczego, tłumacząc to ryzykiem oślepiania pilotów lądujących samolotów przez znajdującą się w pobliżu lotniska farmę fotowoltaiczną.
Fotowoltaika na lotniskach i w ich pobliżu stała się powszechna. Na wielu z nich, także w Polsce, można już zobaczyć panele PV. Instalacje te pomagają zmniejszyć ogromne koszty energii zużywanej przez energochłonną lotniskową infrastrukturę. Panele fotowoltaiczne montowane są także w pobliżu lotnisk. Deweloperzy wykorzystują w ten sposób dostępne tereny, których z uwagi na ruch lotniczy nie można zagospodarować na inne, atrakcyjne biznesowo sposoby.
Jedna z większych tego rodzaju elektrowni fotowoltaicznych znajduje się w pobliżu dużego europejskiego lotniska – Schiphol w Amsterdamie. Należy ono do ścisłej światowej czołówki, jeśli chodzi o generowany ruch lotniczy.
W fotowoltaikę inwestuje także sam operator Schiphol. Tysiące paneli PV znajdują się na własnych terenach i obiektach amsterdamskiego lotniska. Pierwsze zostały tam zainstalowane w pobliżu jednego z pasów startowych już w 2012 r.
Także operatorzy innych holenderskich lotnisk uruchomili naziemne elektrownie PV. W pobliżu pasa startowego w Hadze znajduje się 37 tys. paneli fotowoltaicznych, które zajmują powierzchnię 7,7 hektarów.
Panele fotowoltaiczne oślepiały pilotów
Jeszcze większa farma fotowoltaiczna o nazwie De Groene Energie Corridor została wybudowana na powierzchni około 100 hektarów w pobliżu lotniska w Amsterdamie. Cała instalacja ma generować 123 GWh energii elektrycznej rocznie. To właśnie ona miała być powodem komplikacji w ruchu lotniczym na lotnisku Schiphol.
Władze lotniska zareagowały na zgłoszenia od pilotów lądujących samolotów, którzy narzekali na trudności związane z odbijaniem światła słonecznego przez panele fotowoltaiczne. Z tego powodu od 3 marca wprowadzono zakaz lądowania samolotów na jednym z pasów lotniska, który będzie stosowany w słoneczne dni w godzinach 10-12.
W następstwie tego zdarzenia organizacja reprezentująca uczestników ruchu lotniczego Integral Safety Management System (ISMS) zaapelowała do holenderskiego ministerstwa infrastruktury oraz władz gminy Haarlemmermeer, na terenie której znajduje się farma fotowoltaiczna, o podjęcie szybkich kroków, które zmniejszą ryzyko oślepiania pilotów samolotów lądujących w Amsterdamie.
Jeden z pasów startowych lotniska Schiphol ma być wyłączony z lądowań w godzinach 10-12 w słoneczne dni wstępnie do 23 marca. Zakaz może zostać zniesiony wcześniej, jeżeli do tego czasu właściciel farmy fotowoltaicznej wdroży działania niezbędne do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu lotniczego.
Specjalne panele fotowoltaiczne nie pomogły
Na działania podjęte przez władze lotniska i organizację reprezentującą branżę lotniczą zareagował właściciel farmy fotowoltaicznej – Energy Solutions Group, największy niezależny producent energii odnawialnej w krajach Beneluksu.
Energy Solutions Group zapewnił w komunikacie z 11 marca, że rozpoczął rozmowy ze wszystkimi zaangażowanymi stronami, aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Deweloper podkreślił, że przygotowując projekt farmy fotowoltaicznej, wybrał do niego panele, które zminimalizują ryzyko odbijania światła słonecznego i oślepiania pilotów lądujących samolotów.
Deweloper projektu De Groene Energie Corridor zaznacza, że w ramach przygotowań do tej inwestycji przeprowadzono szerokie, niezależne badania, aby ograniczyć potencjalne ryzyka dla ruchu lotniczego.
Holenderskie Centrum Lotnictwa (NLR) starannie oceniło projekt elektrowni fotowoltaicznej, w tym zastosowanie paneli z lekko teksturowanym szkłem pokrytym powłoką antyrefleksyjną, i przetestowało go w odniesieniu do standardów Federalnej Agencji Lotnictwa (FAA), uznawanej na całym świecie władzy lotniczej. Wyniki te zostały uwzględnione w procesie uzyskiwania pozwoleń. Park został zbudowany zgodnie ze wszystkimi pozwoleniami – czytamy w oświadczeniu Energy Solutions Group.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Chińczyk dał odpowiedni glejt napisany godzinę wcześniej na kolanie i tyle.