LG planuje produkcję baterii bipolarnych

Najpierw ma powstać prototyp, jednak koreański producent zdaje się mieć ambitne plany związane z technologią baterii bipolarnych. Ma ona umożliwiać dostarczenie większej gęstości przy mniejszym rozmiarze baterii.
W jednym z oficjalnych komunikatów LG Energy Solution, przedstawiającym wizję korporacyjną w zakresie średnio- i długoterminowym, producent ogłosił, że w ciągu najbliższych lat, oprócz produkcji baterii, zamierza także wspierać cyrkulację energii w całym cyklu, tj. od przechowywania do jej transferu w miejscu wykorzystania. Nadal jednak kluczowym obszarem działalności pozostanie produkcja baterii i systemów magazynowania energii.
LG wyznaczyło sobie cztery główne obszary rozwoju, z czego jeden z nich – dotyczący partycypacji w rozwoju elektromobilności – zakłada, że LG będzie dążyć do dywersyfikacji swoich produktów i obok baterii z kategorii premium, opartych na chemii wysokoniklowej, firma będzie próbowała zwiększyć swoją konkurencyjność w zakresie produktów LFP, LMFP i wysokonapięciowych baterii o średniej zawartości niklu. Co więcej, LG rozszerzy kanał sprzedaży swoich baterii cylindrycznych.
Baterie bipolarne
W tym samym komunikacie czytamy, że LG Energy Solution położy duży nacisk na zabezpieczenie pozycji lidera w technologii baterii nowych generacji, co ma być związane m.in. z przyspieszeniem produkcji półpłynnych baterii określanych jako bipolarne.
LG planuje jeszcze w pierwszym kwartale tego roku uruchomić linię badawczo-rozwojową w swoim laboratorium w Daejeon w Korei Południowej. Co więcej, w ciągu najbliższego roku ma również zostać otwarta pilotażowa linia produkcyjna baterii bipolarnych w zakładzie w Ochang.
Baterie bipolarne to rodzaj akumulatorów, w których elektrody (anoda i katoda) są zintegrowane w taki sposób, że każda z nich pełni zarówno funkcję dodatniej, jak i ujemnej elektrody dla sąsiednich ogniw. Taka konstrukcja pozwala na zmniejszenie rozmiarów i masy, poprawę efektywności energetycznej oraz zwiększenie gęstości energii. Baterie bipolarne mogą w przyszłości znaleźć zastosowanie m.in. w samochodach elektrycznych.
Toyota również zainteresowana
Nową technologią baterii bipolarnych jest zainteresowana także Toyota. Japoński producent samochodów, zgodnie ze strategią, o której informował w trzecim kwartale 2024 r., zamierza już w 2030 r. osiągnąć produkcję aut elektrycznych na poziomie 3,5 mln rocznie. Toyota planuje także postęp w zakresie rozwoju baterii. W 2026 r. zadebiutować ma nowa generacja baterii litowo-jonowych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km. Pojawią się także tańsze baterie bipolarne LFP, które będą montowane w pojazdach niższej klasy, umożliwiając przejechanie na jednym ładowaniu powyżej 600 km.
W 2027 r. Toyota planuje stosować w autach elektrycznych baterie ze stałym elektrolitem, które umożliwią pokonywanie dystansu wynoszącego nawet 1000 km przy ultraszybkim ładowaniu wynoszącym tylko 10 minut.
Radosław Błoński
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.