Sprzedaż elektryków na świecie wzrosła. W Europie spadek
Rho Motion, globalna firma badawcza w zakresie rynku pojazdów elektrycznych, akumulatorów oraz powiązanych technologii, podała, że rok 2024 był rekordowy pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych.
Jak wskazują dane, w 2024 r. globalna sprzedaż w pełni elektrycznych i hybrydowych pojazdów typu plug-in wzrosła o 25 proc. r/r. i sięgnęła 17 mln egzemplarzy. Co ciekawe, informacje te są zgodne z podanymi w raporcie „Global EV Outlook 2024” szacunkami specjalistów Międzynarodowej Agencji Energetycznej (International Energy Agency, IEA). Przewidywali oni, że globalna sprzedaż samochodów elektrycznych w 2024 r. utrzyma się na wysokim poziomie i do końca roku osiągnie około 17 mln egzemplarzy (samochodów zasilanych wyłącznie energią elektryczną oraz hybryd typu plug-in).
W grudniu 2024 r. sprzedano ponad 1,9 mln pojazdów elektrycznych, co stanowi wzrost o 5 proc. w porównaniu z wynikiem z listopada. Wzrost sprzedaży – zarówno w skali miesiąca, jak i roku – odnotowały niemal wszystkie główne regiony.
Podczas gdy rynek globalny wzrósł o 1/4 w ciągu roku, zwiększyły się także różnice między regionami. Rynek europejski skurczył się o 3 proc., a chiński wzrósł o 40 proc. Jako przyczynę tak znacznych różnic Rho Motion podaje, że rynek UE i EOG wchodzi w 2025 r. w rok testowy z powodu wdrażania w życie nowych norm emisji.
Z kole rynek USA i Kanady wzrósł o 9 proc. w 2024 r. wskutek planowanego wprowadzenia obniżenia ulg podatkowych na pojazdy, zapowiadanego przez przyszłego prezydenta Donalda Trumpa.
Sprzedaż pojazdów elektrycznych w 2024 w porównaniu z 2023:
- Świat: 17,1 mln, +25 proc.
- Chiny: 11 mln, +40 proc.
- UE, EFTA i Wielka Brytania: 3 mln, -3 proc.
- USA i Kanada: 1,8 mln, +9 proc.
- Reszta świata: 1,3 mln, +27 proc.
UE, EFTA i Wielka Brytania
Rynek UE, EFTA i Wielkiej Brytanii zakończył rok 2024 spadkiem o 3 proc., notując sprzedaż ponad 300 tys. egzemplarzy pojazdów elektrycznych w grudniu 2024 r. Pomimo ogólnego spadku w 2024 r. rynek europejski wzrósł o 12 proc. w ujęciu miesięcznym i o 1 proc. r/r.
Największą sprzedaż pojazdów całkowicie elektrycznych (BEV) – ponad 400 tys. sprzedanych aut – odnotował rynek brytyjski, przewyższając pod koniec roku sprzedaż w Niemczech (w ujęciu r/r.).
Jak tłumaczą specjaliści, niemiecki rynek pojazdów elektrycznych spadł w 2024 r. z powodu zniesieniu subsydiów pod koniec 2023 r. Rynek pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wzrósł o prawie 20 proc. Na rynku brytyjskim funkcjonuje bowiem mandat ZEV, który stawia przed branżą wymóg sprzedaży określonej liczby pojazdów zeroemisyjnych pod groźbą kar. Z roku na rok minimalny udział elektryków rośnie – w 2024 r. próg ustawiono na 22 proc.
Norwegia nadal ma najwyższy na świecie wskaźnik udziału samochodów elektrycznych w ogólnej sprzedaży aut – sięgnął on 90 proc. pod koniec 2024 r.
Chiny światową potęgą
W grudniu 2024 r. chiński rynek pojazdów elektrycznych wzrósł o 2 proc. miesiąc do miesiąca. W ostatnim miesiącu roku Chiny osiągnęły także miesięczny rekord sprzedaży pojazdów elektrycznych – ponad 1,3 mln aut.
W 2024 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych i hybrydowych wzrosła w Chinach o 40 proc. r/r i osiągnęła rekordowy poziom niemal 11 mln egzemplarzy. Za ten wzrost odpowiedzialne są pojazdy hybrydowe (PHEV) ze wzrostem o 81 proc. Reszta (19 proc.) to pojazdy BEV.
Jak tłumaczy Rho Motion, sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach napędzały zachęty i cele dotyczące zmniejszenia emisji. Pojazdy tego typu objęto bowiem rządowymi subsydiami.
USA i Kanada
Rynek USA i Kanady zakończył rok 2024 na wysokim poziomie, notując w grudniu 2024 r. rekordową sprzedaż pojazdów elektrycznych, przekraczającą 185 tys. sprzedanych egzemplarzy.
W skali roku zanotowano wzrost o około 10 proc., a rok zakończył się sprzedażą 1,8 mln aut.
Rynek pojazdów elektrycznych w USA zostanie przetestowany w 2025 r., a zagrożenie norm emisji EPA lub ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne może zostać odwrócone, co jest istotnym czynnikiem wpływającym na popyt na pojazdy elektryczne w USA.
Pomimo istniejącego ryzyka dla spadku popytu na pojazdy elektryczne w USA nadal tworzy się infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych. Część inwestycji jest finansowana przez Departament Energii USA (DoE), finansowanie zapewnia także warunkowa pożyczka Rivian w wysokości 6,6 mld dolarów z programu Advanced Technology Vehicle Manufacturing (ATVM) DoE.
Założona w 2018 r. spółka Rho Motion jest globalną firmą badawczą w zakresie rynków pojazdów elektrycznych i akumulatorów, powiązanych technologii, w tym silników i systemów, ładowania i infrastruktury, stacjonarnego magazynowania energii, recyklingu akumulatorów oraz szeroko pojętych rynków energii i odnawialnych źródeł energii. W czerwcu 2024 r. Rho Motion połączyło się z Benchmark Mineral Intelligence, specjalistycznym dostawcą informacji dla łańcucha dostaw akumulatorów litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych (litu, minerałów krytycznych i transformacji energetycznej).
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.