Zmiany w zielonych certyfikatach. Przedsiębiorcy mają czas do 3 stycznia
Urząd Regulacji Energetyki wskazuje zmiany zasad dotyczących preferencyjnych warunków umarzania świadectw pochodzenia oraz dokonywania opłaty OZE i opłaty kogeneracyjnej na rok 2025 dla odbiorców przemysłowych. Wynikają one z nowelizacji ustawy o OZE.
Część przepisów znowelizowanej ustawy o OZE weszła w życie 14 grudnia 2024 r. Zmiany objęły m.in. zasady ustalania preferencyjnych warunków umarzania świadectw pochodzenia oraz uiszczenia opłaty OZE i kogeneracyjnej, a także modyfikacji katalogu PKD.
Potrzebna korekta dokumentów
Nowelizacja wdraża wytyczne Komisji Europejskiej w zakresie pomocy publicznej, której beneficjentami są podmioty spełniające wymogi zapisane w ustawie o OZE – tzw. odbiorcy przemysłowi. Prezes Urzędu Regulacji Energetyki (URE) przypomina, że przedsiębiorcy, którzy przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o OZE złożyli do niego dokumenty wymagane do wpisania ich do stosownego wykazu na rok 2025, w terminie 20 dni od momentu wejścia w życie nowelizacji – czyli do 3 stycznia 2025 r. włącznie – muszą złożyć do URE ich korektę. Oświadczenia nieskorygowane w tym terminie będą nieskuteczne.
Korekta dokumentów ma być przygotowana zgodnie z informacjami podanymi przez URE na stronie internetowej.
Nowe wzory oświadczeń
Z kolei podmioty, które jeszcze nie złożyły do Prezesa URE wymaganych dokumentów, a chcą skorzystać z preferencyjnych warunków, muszą przesłać do regulatora oświadczenia przygotowane według nowych wzorów. Na to również jest 20 dni od wejścia w życie nowej ustawy, tj. czas do 3 stycznia 2025 r.
W znowelizowanych przepisach rozszerzono katalog kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), które upoważniają do uzyskania statusu odbiorcy przemysłowego. Od 2025 r. to właśnie rodzaj kodów PKD będzie decydował o poziomie ulg (a nie wartość współczynnika intensywności zużycia energii, jak było wcześniej).
Nowy zakres dokumentów składanych do Prezesa URE
Przedsiębiorcy chcący skorzystać z preferencyjnych warunków realizacji obowiązku umarzania świadectw pochodzenia oraz uiszczenia opłaty OZE i kogeneracyjnej w 2025 r. muszą złożyć do Prezesa URE oświadczenie oraz opinię biegłego rewidenta (oba dokumenty przygotowane według nowego wzoru).
Oświadczenie powinno zawierać potwierdzenie:
- wykonywania przeważającej działalności gospodarczej oznaczonej jednym z kodów PKD, o których mowa w art. 52 ust. 6 znowelizowanej ustawy OZE;
- ilości zużytej energii elektrycznej oraz ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek w roku kalendarzowym poprzedzającym rok realizacji obowiązku;
- wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej;
- ilości energii elektrycznej objętej: obowiązkiem umarzania świadectw pochodzenia (lub opłat zastępczych), opłaty OZE oraz opłaty kogeneracyjnej;
- dołączenia wymaganej opinii biegłego rewidenta, zawierającej wszystkie niezbędne elementy.
Natomiast opinia biegłego rewidenta według nowych wytycznych powinna zawierać:
- potwierdzenie prawidłowości wyliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej;
- potwierdzenie prawidłowości określenia kodu PKD przeważającej działalności;
- deklarację, że odbiorca przemysłowy nie znajduje się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r.
Eksperci URE przygotowali szablony dokumentów: nowy wzór oświadczenia, tabelę służącą do określenia ilości zużytej i zakupionej energii elektrycznej oraz kalkulator służący do obliczenia współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej, które dostępne są na stronie ure.gov.pl.
Jak doręczyć dokumenty?
Dokumenty można doręczyć do URE w formie papierowej – na warszawski adres – lub elektronicznej, opatrzonej podpisami kwalifikowanymi, a także osobiście w kancelarii urzędu lub w w jednym z oddziałów terenowych URE. Niezależnie od podpisanych oryginałów ww. dokumentów odbiorcy przemysłowi proszeni są o wypełnienie i przesłanie oświadczenia, wraz z tabelami i kalkulatorem, w formie elektronicznej (edytowalnej), na adres podany na tej stronie.
Zmiana zasad preferencyjnych warunków
Prezes URE wskazuje, że dotychczas ilość zużytej energii, dla której odbiorca przemysłowy miał obowiązek umorzyć świadectwa pochodzenia oraz dokonać opłaty OZE i kogeneracyjnej, definiowały trzy progi wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej: 3-20 proc., 20-40 proc., >40 proc. Im wyższa była wartość współczynnika, tym mniejszy był procent energii, dla której trzeba było umorzyć świadectwa pochodzenia oraz uiścić opłatę OZE i kogeneracyjną.
Obecnie, po zmianach, wysokość ulgi zależy od rodzaju kodu PKD definiującego przeważającą działalność. Nowelizacja ustawy rozszerza liczbę kodów PKD, które określają odbiorców przemysłowych, i przypisuje je do jednej z dwóch grup. Przedsiębiorstwa z grupy pierwszej realizują obowiązek umorzenia świadectw pochodzenia oraz uiszczenia opłaty OZE i kogeneracyjnej dla 15 proc. zakupionej na własne potrzeby energii elektrycznej. Natomiast dla podmiotów z grupy drugiej obowiązek umorzenia świadectw i dokonania opłat liczony jest od 25 proc. zakupionej przez nich energii.
Nadal do zaliczenia do grupy odbiorców przemysłowych należy spełnić także wymagania w zakresie wysokości wskaźnika intensywności zużycia energii. Nowelizacja wskazuje, że odbiorca przemysłowy powinien wykazać ten wskaźnik na poziomie:
- równym lub większym niż 3 proc.,
- mniejszym lub równym 0.
Podmiot wnioskujący o preferencyjne rozliczenia nie może też spełniać warunków określających „przedsiębiorstwo znajdujące się w trudnej sytuacji”. Ponadto przedsiębiorstwa korzystające z ulg zobowiązane będą do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych.
Jeśli preferencyjne warunki umarzania świadectw pochodzenia oraz uiszczenia opłat OZE i kogeneracyjnej spowodują, że należności wyniosą poniżej 0,5 euro/MWh, odbiorcy przemysłowi będą musieli uiścić opłatę wyrównawczą. Ten zapis wynika z ustalenia minimalnych opłat w przeliczeniu na MWh w wytycznych Unii Europejskiej.
Zmiany w obowiązkach sprawozdawczych
Nowelizacja ustawy o OZE wprowadza też zmiany dotyczące obowiązków sprawozdawczych odbiorców przemysłowych. Dotychczas wymagane informacje miały być przekazywane do Prezesa URE jednokrotnie, do 31 sierpnia roku następującego po przyznaniu ulgi. Nowe przepisy przewidują natomiast dwukrotny obowiązek sprawozdawczy.
Przedsiębiorcy składający wnioski na 2025 r. będą musieli zatem przygotować dwa sprawozdania: pierwsze powinno zostać złożone do 31 lipca 2026 r., kolejne – do 31 stycznia 2027 r.
Zmienia się również zakres informacji wymaganych w sprawozdaniu. Więcej szczegółów znajduje się na tej stronie URE.
Sprawozdania za rok 2024 składane są jeszcze według dotychczasowych wymagań. To oznacza, że powinny wpłynąć do Prezesa URE do 31 sierpnia 2025 r.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.