Polsat Plus i ZE PAK już produkują zielony wodór

Polsat Plus i ZE PAK już produkują zielony wodór
fot. Polsat Plus

Zakład elektrolizy zasilanej z OZE należący do Polsatu Plus i Grupy ZE PAK rozpoczął pracę. To oznacza, że kooperanci mają już pełen łańcuch wartości gospodarki zielonego wodoru.

W Koninie rozpoczęła się faza rozruchów i regulacji instalacji do wytwarzania zeroemisyjnego wodoru. Wykorzystywany elektrolizer w technologii PEM ma moc 2,5 MW i umożliwia produkcję około 1000 kg zielonego wodoru na dobę. Taka ilość wodoru ma zapewnić paliwo dla około 40 miejskich autobusów wodorowych dziennie.

Elektrolizer w Koninie należy do Polsatu Plus i Grupy ZE PAK. Producenci zapewniają, że wytwarzany zielony wodór spełnia międzynarodowe normy czystości wodoru do ogniw paliwowych w samochodach osobowych, autobusach i samochodach dostawczych. Zaznaczają jednocześnie, że pojazdy na wodór emitują z rury wydechowej jedynie „destylowaną” parę wodną, nie emitując spalin i trujących substancji.

REKLAMA

W planach zwiększanie produkcji wodoru

Uruchomienie elektrolizera o mocy 2,5 MW ma być pierwszym etapem produkcji zielonego wodoru. W planach są kolejne etapy, w których liczba zainstalowanych elektrolizerów będzie zwiększana. Producenci nie podają jednak szczegółowych informacji o wolumenach zakładanej na przyszłość produkcji.

Jednocześnie Polsat Plus podaje, że jest na końcowym etapie prac nad alkaicznym elektrolizerem własnej produkcji o mocy 0,5 MW. Strategia 2023+ spółki zakłada budowę zero- i niskoemisyjnych źródeł wytwarzania energii elektrycznej oraz pełnego łańcucha wartości gospodarki wodorowej.

Spółka podaje, że ma 338 MW mocy zainstalowanej w OZE, więc produkuje już zieloną energię ze słońca i wiatru. Teraz wykorzysta ją także do wytwarzania zielonego wodoru. Ten transportowany będzie i magazynowany z wykorzystaniem 10 wodorowozów z butlami najnowszej, czwartej generacji – prawie wszystkie mają pojemność jednostkową 1024 kg (jeden – 371 kg).

Budowa stacji tankowania wodoru to kolejne ogniwo łańcucha wodorowego w działalności spółki. Celem jest upowszechnienie tego paliwa wśród odbiorców instytucjonalnych, jak miejskie zakłady transportu publicznego, jak i wśród klientów indywidualnych.

Stacje tankowania wodoru

Następnym ogniwem łańcucha wartości gospodarki wodorowej w ofercie Polsatu Plus i Grupy ZE PAK są ogólnodostępne stacje tankowania wodoru Neso. Oferują one możliwość zasilenia wodorem autobusów oraz samochodów osobowych i dostawczych.

REKLAMA

Już działają stacje Neso w Warszawie, Rybniku, Gdańsku, Gdyni i Lublinie, a kolejna – we Wrocławiu – ma być uruchomiona jeszcze w tym roku. Inwestycje te są realizowane przy wsparciu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Natomiast na kolejne pięć stacji, rozmieszczonych przy drogach sieci TEN-T, firmy uzyskały dofinansowanie z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).

Jak podają deweloperzy, stacje Neso są w dużym stopniu są samowystarczalne energetycznie. Prąd do nich dostarczają zainstalowane panele PV o mocy 19 kW, natomiast nadwyżki energii przechowywane są w magazynach energii o pojemności 60 kWh.

Ponadto Polsat Plus i ZE PAK produkują miejskie autobusy wodorowe NesoBus we własnej fabryce w Świdniku. Takie pojazdy jeżdżą już w Rybniku (20 sztuk) i Gdańsku (10), w trakcie realizacji są natomiast zamówienia dla: Chełma (26), Konina (5) i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (8). Testowo z NesoBusa mogli też korzystać mieszkańcy innych miast, np. Warszawy, Wrocławia, Szczecina i Lublina.

Ile kosztuje użytkowane autobusu na wodór?

Konin jest pionierem wśród polskich miast w zakresie eksploatacji pojazdów zasilanych wodorem. Miejski przewoźnik MZK Konin ostatnio podzielił się z naszym portalem informacjami o kosztach eksploatacji autobusów na wodór oraz autobusów bateryjnych, które również użytkuje. Więcej na ten temat w artykule: Czy autobusy wodorowe mają sens? Takie są koszty w pierwszym mieście w Polsce.

Barbara Blaczkowska

barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl


© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.