Dofinansowanie na magazyn energii dla Taurona
Dofinansowanie dla Taurona zostanie przeznaczone na budowę magazynu energii bazującego na częściowo wyeksploatowanych bateriach. Magazyn energii będzie zintegrowany ze stacjami ładowania samochodów elektrycznych i ładowany energią z fotowoltaiki.
Tauron otrzymał dofinansowanie na budowę magazynu energii w ramach projektu RES2LIFE od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Dofinansowanie w wysokości niemal 10 mln zł pomoże rozwinąć projekt budowy magazynu energii zintegrowanego z dodatkową infrastrukturą energetyczną. Inwestycja planowana w Jaworznie w województwie śląskim ma kosztować w sumie ponad 12 mln zł.
Dofinansowanie ma formę preferencyjnej pożyczki z możliwością uzyskania premii innowacyjnej w kwocie około 2 mln zł za realizację pełnego zakresu rzeczowego przedsięwzięcia oraz częściowego umorzenia pożyczki (kolejne 2 mln zł) na realizację podobnych projektów ekologicznych w przyszłości.
Magazyn energii + fotowoltaika + stacje ładowania
W ramach projektu „Recykling, Elektromobilność, Magazynowanie energii – drugie życie baterii pojazdów elektrycznych” spółka Tauron Inwestycje ma uruchomić magazyn energii oparty na częściowo wyeksploatowanych bateriach z pojazdów elektrycznych. Instalacja połączona zostanie z farmą fotowoltaiczną i dwoma stacjami szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych.
Tauron Inwestycje wybuduje magazyn energii o mocy 1 MW i pojemności 3 MWh. W ramach projektu znajdująca się dotychczas w Jaworznie farma fotowoltaiczna o mocy 5 MW zostanie rozbudowana o 200 kW, a inwestycję uzupełnią dwie stacje szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych o mocy 150 kW każda.
Do budowy magazynu energii bazującego na częściowo zużytych bateriach Tauron Inwestycje wykorzysta doświadczenia zdobyte w zrealizowanym wcześniej projekcie Second Life ESS. Spółka zapewnia, że opracowana w tamtym projekcie technologia pozwala na przedłużenie życia baterii z elektromobilności, których pojemność spadła do około 80 proc.
Takie baterie tracą parametry pozwalające na dalszą efektywną pracę w samochodach elektrycznych, ale wciąż mogą znaleźć inne zastosowania. Tauron liczy, że ponowne wykorzystanie baterii z samochodów elektrycznych w magazynie energii wydłuży czas ich użytkowania o minimum 10 lat.
Drugie życie baterii w magazynie Taurona
Projekt Second Life ESS Tauron realizował we współpracy z firmami Solaris i Impact Clean Power Technology. Celem było wykorzystanie baterii litowo-jonowych użytkowanych wcześniej w autobusach elektrycznych. W ramach projektu Solaris przekazał na potrzeby budowy magazynu baterie o łącznej pojemności 160 kWh wykorzystywane wcześniej w jednym z autobusów elektrycznych PKM Jaworzno.
Tauron podkreślał, że takie baterie można zastosować m.in. do zasilenia ładowarek samochodów elektrycznych lub jako element inteligentnej infrastruktury energetycznej użytkownika biznesowego (np. jako zasilanie uzupełniające lub awaryjne) bądź też w zakresie rozwiązań sieciowych wspierających operatorów sieci dystrybucyjnej.
– Magazyny energii stanowią kluczowy element transformacji energetycznej, optymalizując wykorzystanie energii generowanej przez odnawialne źródła. Przyczyniają się do zwiększenia stabilności pracy sieci i redukcji strat energii. Nasz projekt to istotny krok w stronę wydłużenia użytecznego czasu życia i zmniejszenia wpływu na środowisko tej technologii – mówi Michał Orłowski, wiceprezes zarządu ds. zarządzania majątkiem i rozwoju w spółce Tauron Polska Energia.
Dofinansowanie na magazyny energii
Tauron jest kolejną dużą spółką energetyczną, która w ostatnim czasie otrzymała dofinansowanie na magazyny energii od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Ostatnio NFOŚiGW przyznał dofinansowanie spółce Stoen Operator na budowę 10 magazynów energii w Warszawie. Operator stołecznej sieci chce je postawić w miejscach charakteryzujących się dużym nasyceniem instalacji fotowoltaicznych należących do prosumentów. Więcej na ten temat w artykule: Dofinansowanie na budowę magazynów energii dla Warszawy.
NFOŚiGW ma ponadto w planach uruchomienie nowego programu dotacji na magazyny energii z budżetem sięgającym kilku miliardów złotych. Więcej na ten temat w artykule: Ogromne pieniądze na magazyny energii w nowym programie NFOŚiGW.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
12m na zużyte baterie? Koszt tych baterii nie wyniesie więcej niż 2m, więc na co pójdzie reszta?
zuzyte baterie z 20 autobusow wraz z infrastruktura za 12 mln, biznes jest biznes. przejadanie pieniedzy obywateli
kto widzi cień na modułach łapka w górę
To wspanialy pomysl. Mozna by jeszcze wziac dofinansowanie 100 milionow zlotych i zrobic trackery fotowoltaiczne ze starych opon autobusowych. Jedna opona- jeden panel.Wywiercic dziury. Przyczepic na trytytki (oczywiscie te atestowane po 100 zl za sztuke) i mamy gotowy solar tracker. Jeszcze tylko ktos musialby te opony codziennie przestawiac,zeby nadazaly ze sloncem,ale w sumie nie musi dzialac. Najwazniejsze,zeby dostac dofinansowanie!
Ale to jest palenie pieniędzmi podatnika, gdyby ten magazyn zbudowali ma nowych komponentach to byłoby taniej niż używki…
Kuzwa Miś ciągle żywy a nawet bardziej
I to jest właśnie uśmiechnięta Polska! Uśmiechajmy jak doją i zwijają Polskę! Wszystko jest cacy a muzyka rżnie! Joker uśmiecha się do Plebsu(tj.do nas) i sobie myślimy ale on jest fajny, ładny uśmiechnięty! on tym uśmieszkiem i serduszkiem chce uśpić naszą czujność gdyż ma zamiar orżnąć Polaków i zwinąć co się da ! Póki będziemy dawać się robić na szaro, to będziemy mieli takie absurdy jak powyższy! Będą golić frajerów!