Niemcy pociągnęły w dół europejski rynek elektryków
W 2024 r. segment samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej zmaga się ze spadkiem sprzedaży. To efekt głównie niższych wyników sprzedaży notowanych w Niemczech.
W październiku 2024 r. w Unii Europejskiej zarejestrowano 866 397 nowych aut – o 1,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost jest wyraźnie widoczny zwłaszcza w porównaniu do poprzedzających miesięcy – we wrześniu br. odnotowano bowiem spadek o 6,1 proc, a w sierpniu o 18 proc.
Liderem październikowych rejestracji w UE była Hiszpania ze wzrostem o 7,2 proc. Z kolei Niemcy po 3 miesiącach notowanych spadków odbiły się ze wzrostem o 6 proc. Największe spadki odnotowano natomiast we Francji (-11,1 proc.) i we Włoszech (-9,1 proc.).
Po pierwszych 10 miesiącach 2024 r. liczba rejestracji nowych samochodów utrzymywała się na stabilnym poziomie (+0,7 proc.), sięgając 8,9 mln. Rynki w Hiszpanii (+4,9 proc.) i Włoszech (+0,9 proc.) wypadły na plus, podczas gdy francuski i niemiecki rynek samochodowy mierzy się ze spadkami (odpowiednio -2,7 proc. i -0,4 proc.).
Ile nowych elektryków?
Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) w zeszłym miesiącu średnio co siódmy nowy samochód sprzedawany w Unii Europejskiej był w pełni elektryczny. Na unijnym rynku sprzedano wówczas 124 907 elektryków (co stanowiło 14,4 proc. sprzedaży wszystkich aut).
W październiku br. pojazdy elektryczne (BEV) były trzecim najpopularniejszym wyborem wśród nabywców nowych samochodów w UE (po autach hybrydowych i benzynowych, a przed dieslami).
Niemcy kupują mniej elektryków
Pomimo wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) w październiku o 2,4 proc. (do 124 907 sztuk) łącznie między styczniem a październikiem 2024 r. liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej była niższa niż w analogicznym okresie zeszłego roku o 4,9 proc. – wyniosła 1 172 737 sztuk. Jako powód spadku udziału samochodów elektrycznych w unijnym rynku motoryzacyjnym ACEA podaje znaczny spadek rejestracji tych aut w Niemczech (-26,6 proc.).
Rejestracje samochodów hybrydowych typu plug-in spadły w analizowanym okresie jeszcze bardziej – o 7,2 proc. – a ich udział w rynku zmniejszył się do 7,7 proc. (z 8,4 proc. rok wcześniej). Jak podsumowuje ACEA, w tym wypadku był to wynik spadków rejestracji we Francji (-26,9 proc.) i Włoszech (-24,9 proc.).
Jeszcze więcej hybryd
W październiku rejestracje miękkich hybryd wzrosły o 17,5 proc., co pozwoliło im zwiększyć udział w rynku do 33,3 proc. (z 28,6 proc. w październiku 2023). Jak wylicza ACEA, po raz drugi z rzędu rejestracje takich aut hybrydowych przewyższyły rejestracje samochodów benzynowych.
Samochody benzynowe i wysokoprężne w tyle
W październiku 2024 r . sprzedaż samochodów benzynowych w Unii Europejskiej spadła ogółem o 6,8 proc. Największy spadek odnotowała Francja, gdzie liczba rejestracji zmniejszyła się o niemal 1/3 (32,7 proc.). Na drugim miejscu znalazły się Włochy ze spadkiem o 10,1 proc. Niewielki spadek odnotowała Hiszpania (o 1,6 proc).
Jedynym dużym rynkiem, który wykazał wzrost, były Niemcy, gdzie liczba rejestracji samochodów benzynowych wzrosła o 3,7 proc.
Samochody benzynowe w październiku stanowiły 30,8 proc. europejskiego rynku motoryzacyjnego, co pokazuje spadek rok do roku (33,4 proc. w październiku 2023).
Sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla w Unii Europejskiej spadła o 7,6 proc., zatrzymując swój udział na poziomie 10,9 proc. Jak wylicza ACEA, spadki w liczbie rejestracjach diesli zaobserwowano na niemal 2/3 rynków UE.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.