Jeszcze więcej elektrycznych autobusów w śląskim mieście
Kolejne polskie miasto rozbudowuje swoją flotę autobusową o pojazdy z napędem elektrycznym. Przybędzie tam 10 e-busów marki Solaris.
Nowe elektryczne autobusy przyjadą do Gliwic. Miasto zamówiło model Urbino electric o dwóch długościach. Trzy 12-metrowe modele Urbino 12 electric i siedem pojazdów przegubowych Urbino 18 electric będzie użytkowanych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej.
To kolejne autobusy bateryjne marki Solaris, na które zdecydowały się Gliwice. PKM Gliwice jest wieloletnim klientem firmy Solaris. Od początku współpracy w 2005 r. producent z Bolechowa dostarczył do miasta już ponad 170 autobusów. Od kilku lat miejski przewoźnik stawia na tabor przyjazny dla środowiska i mieszkańców, zakupując pojazdy nisko- i zeroemisyjne. W jego flocie jeździ już osiem zeroemisyjnych autobusów. W listopadzie 2025 r. dołączy do nich 10 nowych ekologicznych pojazdów.
Nowoczesne rozwiązania
Urbino electric w obu długościach wyposażone są w silnik elektryczny, dzięki czemu nie generują emisji w miejscu użytkowania. Baterie High Energy o pojemnościach 400 kWh w krótszym pojeździe i 700 kWh w wersji przegubowej zapewniają pojazdom duży zasięg. Autobusy będą wyposażone w szyny do szybkiego ładowania za pomocą tzw. pantografu odwróconego. Urządzenie przymocowane jest do stacji ładowania i opuszcza się na autobus. Takie ładowarki zostaną rozmieszczone w centrach przesiadkowych w Gliwicach i Sośnicowicach.
Autobusy będą wyposażone w szereg udogodnień i systemów bezpieczeństwa. Komfortowe przejazdy zapewni klimatyzacja, elektroniczne kasowniki biletów, urządzenia poboru opłat oraz systemy informacyjne dla pasażerów. Przewoźnik zdecydował się także na system zliczania pasażerów.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu autobusy będą wyposażone w rozbudowany system monitoringu – urządzenia monitorujące martwe pole oraz strefy przed pojazdem. Każdy autobus będzie mieć cyfrowy monitoring oraz tzw. alkolock, czyli urządzenie kontrolujące trzeźwość kierowcy.
Elektryczne Solarisy w polskich miastach
Solaris realizuje zamówienia na elektryczne autobusy od ponad dekady. Jak podaje, jest europejskim liderem e-mobilności, zajmując pierwsze miejsce pod względem łącznej liczby dostarczonych autobusów zeroemisyjnych – elektrycznych i wodorowych. W całej Europie dostarczył już 2700 tych zeroemisyjnych autobusów, prawie 700 elektrycznych autobusów marki jeździ w 57 polskich miastach.
Niedawno także Szczecin zdecydował o rozbudowaniu swojej floty autobusowej o pojazdy z napędem bezemisyjnym. Flota szczecińskiego przewoźnika powiększy się o 14 elektrycznych autobusów marki Solaris. Więcej na ten temat w artykule: Szczecin znów postawił na elektryczne Solarisy.
Autobusy elektryczne od firmy Solaris zamówił także stołeczny przewoźnik. W latach 2024-2025 do Warszawy trafi 12 przegubowych Urbino 18 electric. Dołączą one do 150 e-busów Solarisa, które od 2015 r. obsługują transport publiczny w mieście.
Z kolei zeroemisyjne modele Urbino 9 LE electric pojadą w Oświęcimiu, który zamówił sześć e-busów marki Solaris. Szerzej o tym w artykule: W małopolskim mieście pojadą elektryczne Solarisy.
Do zeroemisyjnych pojazdów w przyszłym roku wsiądą także korzystający z transportu miejskiego w Świdnicy. Więcej na ten temat w artykule: Elektryczne autobusy w kolejnym dolnośląskim mieście.
E-busy Solarisa kupi również Legnica. Umowa obejmuje dostawę modelu Urbino 12 electric i trzy ładowarki. Więcej o tym w artykule: Elektryki będą wozić pasażerów w dolnośląskim mieście.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.