Elektryczne pociągi z Chorzowa jadą do Dublina
Do Irlandii dotarł pociąg na baterie wyprodukowany w polskim zakładzie firmy Alstom w Chorzowie. Od 2026 r. takie pociągi będą obsługiwać sieć kolejową w obszarze metropolitarnym Dublina.
Pierwszy pociąg X’trapolis zaprezentowany w Dublinie składa się z pięciu wagonów. Koleje Irlandzkie w dwóch transzach zamówiły 185 pojazdów – 155 akumulatorowo-elektrycznych i 30 elektrycznych.
Nowa flota zeroemisyjnych pociągów poprawi jakość obsługi pasażerów w obszarze metropolitarnym Dublina, zapewniając m.in. zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i dostępności pojazdów.
Dekarbonizacja sieci kolejowej
Zawarta umowa przewiduje możliwość zamówienia łącznie do 750 wagonów w ramach rozwoju programu DART+ (Dublin Area Rapid Transit). Jego celem jest podwojenie przepustowości i potrojenie poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w obszarze metropolitarnym Dublina.
Jak podkreślił Jim Meade, prezes Kolei Irlandzkich, podczas prezentacji, pierwszy pociąg z nowej floty DART+ stanowi ważny krok w realizacji wizji zdekarbonizowanej sieci kolejowej. Zakłada ona, że kolej będzie podstawą zrównoważonego, wzajemnie połączonego systemu transportowego. Ma on być elastyczny, regularny, szybki, przystępny cenowo, racjonalny w realizacji i niskoemisyjny.
Dostawa 185 wagonów X’trapolis stanowi największe, najbardziej zrównoważone i przyjazne środowisku zamówienie w historii transportu publicznego w Irlandii. Jako pierwsze od wielu lat nowe pociągi wyprodukowane przez chorzowski zakład zastąpią m.in. wysłużone japońskie pojazdy.
Będą to też najdłuższe i najbardziej pojemne pociągi w historii irlandzkiej floty. Dwa pięciowagonowe pociągi będzie można połączyć w 10-wagonowy skład, który pomieści co najmniej 1,1 tys. pasażerów.
Wygodnie i bezpiecznie
Wyprodukowane w chorzowskim zakładzie pociągi są niskopodłogowe z drzwiami z automatycznie chowanym stopniem. Z kolei specjalnie dostosowane perony umożliwią samodzielne wejście osobom z ograniczoną mobilnością. Zadbano również o szerokie przejścia między wagonami.
Dla pasażerów korzystających z wózków inwalidzkich, rodzin z dziećmi i rowerzystów przewidziano także specjalnie wydzielone przestrzenie.
Nowe pociągi wyposażono w ulepszone systemy informacji pasażerskiej, m.in. wyświetlacze pokładowe z aktualizacjami w czasie rzeczywistym. Dodatkowe funkcje zaprojektowano także z myślą o pasażach ze specjalnymi potrzebami sensorycznymi, są to m.in. indukcyjne pętle słuchowe.
Zaawansowane systemy monitoringu pozwolą dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i załogi.
Oprócz floty Alstom dostarczy Kolejom Irlandzkim dodatkowe usługi. Obejmą one wsparcie techniczne oraz części zamienne w okresie pierwszych 15 lat eksploatacji floty. Trzy symulatory pociągów posłużą do szkolenia maszynistów.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.