Umowy z ceną dynamiczną. Na co zwrócić uwagę?
Najwięksi sprzedawcy energii elektrycznej od niedawna mają w ofercie umowę z ceną dynamiczną adresowaną do odbiorców indywidualnych. Warunkiem skorzystania z ceny dynamicznej jest rozliczanie się w cyklu jednomiesięcznym i posiadanie liczników zdalnego odczytu. Na co powinni zwrócić uwagę odbiorcy zainteresowani rozliczaniem energii według ceny dynamicznej?
Oferta umowy z ceną dynamiczną skierowana do odbiorców znających zasady funkcjonowania rynku energii, którzy są w stanie monitorować ceny na bieżąco i dostosować zużycie energii w gospodarstwie domowym do godzin, w których energia jest tańsza. Takie zachowanie pozwoli im wpłynąć na wysokość rachunków.
Urząd Regulacji Energetyki (URE) zwraca uwagę, że u odbiorców korzystających z taryfy dynamicznej brak właściwych zachowań w korzystaniu z energii elektrycznej może przełożyć się na wzrost rachunków, dlatego przygotował kompendium wiedzy w tym zakresie. Celem kampanii jest zwiększenie świadomości konsumentów na temat dynamicznych cen energii oraz wyjaśnienie, kto może z skorzystać z oferty oraz jakie są korzyści i ryzyka.
Aby trafić z przekazem do możliwie największej liczby odbiorców, opracowany przez ekspertów URE materiał edukacyjny wysłany zostanie do wybranych instytucji, takich jak ministerstwa, PSE, TGE oraz największe grupy energetyczne. Materiały edukacyjne trafią także do Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów, urzędów miast i dzielnic, UOKiK oraz Uniwersytetów III Wieku.
Dla kogo oferta z ceną dynamiczną?
Obecnie najbardziej popularną formą umowy na zakup energii elektrycznej zawieranej przez odbiorców indywidualnych jest oferta taryfowana. W umowie tego typu cena energii elektrycznej jest zatwierdzana przez Prezesa URE na podstawie wniosków składanych przez sprzedawców prądu i obowiązuje przez okres obowiązywania taryfy.
W tej grupie jest jednostrefowa taryfa G11, dla której przez całą dobę obowiązuje niezmienna cena energii elektrycznej. Dostępne są także taryfy wielostrefowe, takie jak G12 czy G13, które oferują niższą cenę energii w określonych porach doby, np. w nocy.
O tym, jaki jest poziom obowiązujących taryf, pisaliśmy w artykule: Prąd potanieje. URE zatwierdził taryfy sprzedawców energii. A o tym, co składa się na rachunek za prąd i o ile wzrośnie on od 1 lipca 2024 r. – w artykule: Jak zmienią się ceny prądu w drugiej połowie 2024? Wyjaśnienia URE.
Kolejną ofertą dla odbiorców indywidualnych jest umowa wolnorynkowa, w której cena energii wynika wprost z oferty sprzedawcy i nie zatwierdza jej Prezes URE. W dotychczas zawieranych umowach tego typu cena energii zazwyczaj była stała przez cały okres obowiązywania umowy lub aktualizowana okresowo (np. co miesiąc). URE uczula, że w przypadku ofert wolnorynkowych, sprzedawcy – poza standardowymi opłatami – mają prawo naliczenia również tzw. opłaty handlowej, której wysokość nie jest regulowana, a sposób jej ustalania i wysokość może być zróżnicowana w zależności od dostawcy.
Oferta z ceną dynamiczną odzwierciedla natomiast wahania cen na giełdowym rynku energii elektrycznej Rynku Dnia Następnego (RDN). Odbiorcy korzystający z taryfy dynamicznej powinni śledzić notowania cen energii na RDN, aby dostosowywać do nich swoje zużycie.
Na co zwrócić uwagę, podpisując umowę ze sprzedawcą energii?
Od 2007 r. wszyscy odbiorcy mają możliwość zmiany sprzedawcy prądu. Jak uczula URE, z rosnącą liczbą ofert, mogą pojawić się podmioty stosujące nieuczciwe praktyki rynkowe. Urząd Regulacji Energetyki podkreśla konieczność dokładnego zapoznania się z ofertą i umową, zanim klient złoży podpis pod dokumentami przygotowanymi przez sprzedawcę. Poza ceną energii trzeba zwrócić uwagę m.in. na następujące elementy umowy:
- czy oprócz sprzedaży prądu oferta zawiera dodatkowe usługi i związane z tym opłaty,
- na jaki okres zawierana jest umowa,
- na jakich zasadach będzie się odbywać rozliczenie po upływie okresu obowiązywania umowy,
- jakie są warunki wypowiedzenia (czy są przewidziane opłaty za wcześniejsze wypowiedzenie umowy).
Ponadto klient powinien sprawdzić, czy przedstawionych dokumentach, ofertach lub umowach znajdują się dane firmy, której przedstawicielem jest sprzedawca.
URE przypomina także, że od 3 lipca 2021 r. obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych. A zatem przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą teraz zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z odbiorcami w gospodarstwach domowych (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy).
Wprowadzanie zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa nie ogranicza jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.
Jakie prawa ma odbiorca?
W przypadku zawierania umowy na odległość sprzedawca powinien poinformować odbiorcę na piśmie o prawie odstąpienia od umowy i przekazać mu wzór oświadczenia. Jak podkreśla URE, odbiorca może odstąpić od umowy zawartej na odległość (np. przez telefon) w terminie 14 dni od jej zawarcia. Nie musi podawać przyczyn odstąpienia od umowy. Nie ponosi także z tego tytułu żadnych kosztów.
URE uczula, że należy zachować szczególną ostrożność, gdy w dokumentach nie są zawarte dane firmy, z którą ma być zawarta umowa, klient jej nie zna i nie jest w stanie jej zweryfikować. Czujność trzeba zachować także wtedy, gdy przedstawiciel namawia do szybkiego podpisania umowy, np. pod pretekstem promocji, która niedługo się skończy, lub obiecuje niższą stawkę opłaty za energię, nie informując przy tym o innych dodatkowych opłatach i karach ani dodatkowo płatnych usługach (np. ubezpieczeniu).
Ostrożność wskazana jest także, gdy sprzedawca wymaga wniesienia opłat z góry lub prosi o pokazanie ostatniego rachunku za energię oraz gdy odbiorca prądu otrzymuje do podpisania kilka lub kilkanaście dokumentów bez możliwości zapoznania się z nimi.
Broszurę URE na temat taryfy dynamicznej można pobrać na stronie internetowej URE >>>>
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Może ktoś mi wytłumaczy, dlaczego, będąc w dystrybucji PGE, nie mogę kupować energii w G13 w Tauronie? Chciałbym mieć G12w w dystrybucji w PGE oraz G13 za energię w Tauronie. Wiem, że mogę mieć G12w w dystrybucji w PGE i taryfę dynamiczną w Tauronie, ale G13 już nie.
Będzie zajefajnie.
Tani prąd.
I łubudu drogi przesył.
Do ZIP: będzie off-grid
No znów nic nie wiadomo.
Jak nie wiadomo to dla kogo
to piszesz.
Klej Ci zapłacili za te wypociny?