Energa przeprasza prosumentów i wstrzymuje wystawianie faktur
Wiele wskazuje na to, że sprzedawcy energii rozliczający prosumentów w net-billingu zaspali z wdrożeniem nowych zasad rozliczeń po cenie RCE – chociaż o tej zmianie było wiadomo już od końca 2021 r. Niedostosowanie swoich systemów rozliczeniowych potwierdziła Energa, która obiecuje skorygowanie rachunków prosumentów.
Pod koniec 2021 r. Sejm przyjął nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, która wprowadziła diametralną zmianę w zasadach rozliczeń nadwyżek energii oddawanej do sieci przez prosumentów.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o OZE z grudnia 2021 r. stosowany od 2016 r. system rozliczeń prosumentów w formie net-meteringu (opustów) został zastąpiony systemem net-billing. Ta zmiana objęła prosumentów, którzy zgłosili przyłączenie do sieci po 31 marca 2022 r. Prosumenci, którzy zgłosili przyłączenie wcześniej, mogli pozostać w systemie opustów (lub zdecydować się na migrację do net-billingu).
Nowelizacja ustawy o OZE z grudnia 2021 r. wprowadziła przepisy, zgodnie z którymi prosumenci objęci net-billingiem początkowo byli rozliczani za nadwyżki energii oddanej do sieci po średniej miesięcznej cenie energii z Rynku Dnia Następnego prowadzonego przez Towarową Giełdę Energii (TGE).
O przejściu na cenę RCE było wiadomo od końca 2021
Jednocześnie nowelizacja uchwalona w 2021 r. uwzględniała zmianę sposobu wyliczania wynagrodzenia prosumentów w net-billingu ze średniej ceny miesięcznej RCEm na średnią cenę RCE ustalaną dla każdego okresu niezbilansowania (obecnie są to okresy 15-minutowe, jednak w praktyce ceny RCE są nadal takie same dla każdej godziny, ponieważ TGE nie wdrożyła jeszcze odpowiednich produktów 15-minutowych).
Nowelizacja ustawy o OZE uchwalona pod koniec 2021 r. ustaliła termin przejścia z rozliczeń prosumentów w net-billingu z ceny RCEm na cenę RCE na połowę 2024 roku. Sprzedawcy energii rozliczający prosumentów mieli więc 2,5 roku na opracowanie odpowiednich systemów rozliczeniowych uwzględniających cenę RCE.
Zgodnie z obowiązującym prawem prosumenci objęci net-billingiem powinni być rozliczani z nadwyżek energii oddanych do sieci po cenie RCE od początku lipca 2024 r., a więc od trzech miesięcy. Teraz okazuje się jednak, że przynajmniej część prosumentów w net-billingu nadal może być rozliczanych według ceny RCEm – co jest niezgodne z obowiązującym prawem.
Energa poinformowała właśnie w komunikacie, że z powodu niedostosowania swoich systemów do rozliczeń po cenie RCE wstrzymała wystawianie faktur prosumentom objętym net-billingiem.
Energa wstrzymuje wystawianie faktur i przeprasza
W wydanym komunikacie Energa potwierdza, że zgodnie z ustawą o OZE od 1 lipca 2024 r. energia oddawana do sieci przez prosumentów w net-billingu powinna być rozliczana na podstawie rynkowej ceny energii elektrycznej RCE, a nie obowiązującej wcześniej ceny RCEm.
.
.
Energa informuje, że jest dopiero na etapie wdrażania do swojego systemu funkcjonalności umożliwiających rozliczanie prosumentów po cenie RCE. Spółka dodaje, że z powodu opóźnienia we wdrażaniu rozliczeń po cenie RCE wstrzymała wystawianie faktur prosumentom.
„Faktury dla prosumentów rozliczanych w oparciu o model net-billing za lipiec, sierpień i wrzesień wystawimy niezwłocznie po wdrożeniu nowej funkcjonalności. Przepraszamy za zaistniałą sytuację” – czytamy w komunikacie Energi.
Piotr Pająk
piotr.pajak@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.
Smutno-śmieszne jest to, że taki państwowy moloch jak PGE wciąż radośnie wystawia faktury, które są niezgodne z prawem (o czym podobnie jak Energa od dawna wiedzą), nie informując nawet klientów o tym, że tak robią, a wystarczyłoby wyjaśnić, że robią tak tymczasowo z takich i takich przyczyn i żeby później spodziewać się korekt.
Ciekawe czy jak zapłacę z opóźnieniem to czy wystarcxx za y przepraszam
Jak to działa? Klient nie ma prawa spóźnić się z opłatą faktury, bo odczuje konsekwencje, a potężne przedsiębiorstwo może opóźniać wystawianie faktur bez żadnych konsekwencji. Mało tego, może też wysyłać faktury korygujące i to kiedy chce. Gdzie logika?
Ciekawe ile naliczą za 3 miesiące
No wstrzymali jakieś 3 miesiące temu także artykuł na czasie
Taa, a 10% upustu dla oszczędnych też nie potrafią do tej pory naliczyć. Żenada
Generalnie to sprawą powinien zainteresować się URE. W wielkim molochu ORLEN do którego należy Energa nie potrafią wielu spraw rozwiązać. Energa nie ma nawet wspólnej odpowiedzi dla Prosumenta. Ja dostałem odpowiedź że czekają aż ustawodawca podpisze będący w sejmie projekt zmiany ustawy w sprawie OZE. I faktury będą później wystawione bo nie chcą korekt wystawiać. Tak samo jest z tym upustem 10%dla oszczędnych. Może klient zapomni 🤔. Może by tak karę przywalić co by na premie zabrakło, może wtedy wezmą się do roboty.
„Nie mamy pańskiego płaszcza i co nam pan zrobi„ jak mawiał Bareja. uśmiechnij sie polsko.
Ja wolę być rozliczany według starych zasad RCEm.Cały czas ujemne stawki w RCE .Rząd obiecał zmianę ustawy miało wrócić korzystniejsze rozliczanie.Miała być możliwość wyboru rozliczania . To rząd dał znowu d…..
Już tak na liczą, żeby im pasowało w ubiegłym roku też kombinowali faktur nie wystawiali a później dostaliśmy rachunek….. I faktury korygujące z przed pół roku…..
@Kil – ale to RCEm uwzględnia ujemne kwoty, a przy RCE zamiast ujemnej masz 0, więc coś Ci się pomyliło
I tak wyjdą na swoje. Ta firma, to zwyczajni złodzieje. Potrafią wystawiać rachunki,za energię która nie była zużyta. Poprostu złodziejska firma.
Na początku roku wdrażali nowy program i rachunków nie było pół roku, nawet nie uprzedzili, a jak się do nich napisało traktowali człowieka jak głupka. Po czym rachunek miał być uregulowany w ciągu 14 dni…teraz to samo…powinni uprzedzać o takich sytuacjach, a nie przepraszać.
A może należy się zastanowić, że tak duża ilość zmian w systemach jest po prostu nierealna do zastosowania. Poinformowali i po prostu należy poczekać na dokumenty/faktury. Ilość danych tarcz w zeszłym roku, opustów I innych zmian prawnych. Nie które wchodzili z terminami niemożliwymi do zastosowania. Ja osobiście wolę poczekać i dostać prawidłowe niż dziesiątki korekt. Po prostu wplacajcie na poczet faktur i się pokryje
No to teraz trzeba się rodacy zebrać wszyscy i złożyć pozew zbiorowy przeciwko tym molochów bo robią co chcą
Swoją drogą szybko zauważyliście problem. Oddajemy za darmo energię do sieci i nawet nie wiemy ma ile ta cała fotowoltaika jest opłacalna
Jest 1 października a nie ma faktur za lipiec. Jak mi teraz przyładują za 4 miesiące to co, termin płatności powinien być analogicznie do co najmniej lutego 2025. Ale nie, będzie pewnie 14 dni bo żyjemy w Polsce w XXI wieku.
Energa obrót Gdańsk to firma złodziejska która oszukuje swoich klientów.wystawia faktury klientom mieszkaniowym o zawyżonym zużytym prądem.mnie oszukali bo miałem zuzycie prddu tylko 27 kWh.to przestawili cyfry i podali w fakturze 72 kWh.od stycznia tym złodziejom podziękujcie.eysyrzegajcie się tej firmy lepiej przejść do konkurencji.ktira jest b.duza.
Tak działają firmy skazane na sukces czyli monopoliści. Ostatni rachunek dostałem za czerwiec. Skandal.
Ich błąd za który przyjdzie zapłacić nam w tydzień 3 miesięczny rachunek , a po tym czasie zaczną się upomnienia i zaległe rachunki. Przesyłowe powinny być teraz liczone nie za 3 miesiece tylko za 1 fakturę bo to ich błąd
Faktury nie mam już 3 miesiące! I ciekawe kto będzie to później płacił oczywiście bez opóźnienia!
Prąd powinien być tańszy a te dodatkowe opłaty . Abonamenty przesyły to paranoja …
A te 10 % nawet dostałem teraz w rozliczeniu PGE
Dla czego piszecie to wszystko językiem waszych firm❓️❗️ nie wszyscy pracują w enerdze ludzie chcą znać ceny za które oddają do was prąd. Mi płacicie 35 groszy ,a jak muszę kupić od Energi to płacę 1,35gr to jest nieuczciwe i podłe
Na wszelkie sposoby próbują wyłudzić pieniądze nieświadomym swoim klientom, a gdzie jest nadzór nad nimi aby przestali okradać ludzi?
Tak jak powiedziałemim im przez telefon że mają w tej Energi burdel i to się właśnie potwierdza
Szybko się wzieli za to. I jak zawsze klient będzie najbardziej poszkodowany. Zero informacji do kiedy będą wdrażać ten system bo ja już 3 msc nie mam faktury a już czwarty leci. Szkoda słów
będzie zapewne tak: przyjdą wymienić licznik bo stary podobno źle naliczał, zastosują symulację i wystawia fv do której trzeba będzie oczywiście sporo dopłacić. Stary licznik zabiorą żeby nie było śladów do dyskusji.
Szanowni państwo , są to stare przyzwyczajenia po pisiorach. Można wszystko tam gdzie są ludzie powiązani z pisiorami, tak ich nauczono, tak pozwolono i tak a nie inaczej robią. Długo jeszcze trzeba czekać asz pokolenie wymieni się w PGE.
Właśnie jestem w takiej sytuacji i zastanawiam się czy mam obowiązek zapłacić za zaległa fakturę, skoro sprzedawca powinien wystawić ją do 15 dnia kolejnego miesiąca po miesiącu świadczenia usługi?? Energa nie wdrożyła systemu rozliczeń to niech poniesie konsekwencje!
Przecież ten nowy system obliczania nie jest obligatoryjny. Wystarczy zapytać odbiorców jak chcą być rozliczani i tym,którzy chcą po staremu wystawić faktury. Cyrk normalnie. Napisałam trzy reklamację na brak faktur,bo one są w umowach zagwarantowane i nic…
Pan z infolinii energi nie był w stanie mi powiedzieć, kiedy zaczną wystawiać faktury. Nie ma możliwości na tą chwilę, żeby być rozlicznym na zasadach jak do czerwca. Tragedia… Czy u innych operatorów występuje ten sam problem?
co za dziadowska firma, nie wystawiają faktur na bieżąco ! robią co chcą i jak im pasuje..
Mam umowę na comiesięczne rozliczenia. Dostanę kumulację rachunków i kto pomoże mi zapłacić te rachunki? Energa nie dopełnia warunków umowy i jak ma za to odpowiedzieć?
Gram w zielone boi się napisać, że średnia cena prądu na giełdzie w 2024 roku to 0,23 gorsze, a cena sprzedaży dla konsumentów to 1,23 zł. Czy mój prąd z fotowoltaiki jest gorszy? Chyba nie, bo ten sam prąd kupiony ode mnie za 23 grosze Energa sprzedaje mojemu sąsiadowi po 1,23 zł. To jest jawną kradzież.