Wojskowy system wykrywania pomoże chronić ptaki przed turbinami wiatrowymi
Niemiecki start-up opracował system ochrony ptaków przemieszczających się w obszarze pracy turbin wiatrowych. Wykorzystał sztuczną inteligencję i oprogramowanie opracowane pierwotnie do celów wojskowych.
Współpraca start-upu ProTecBird i firmy Rheinmetall Electronics ma zapewnić ochronę ptaków przemieszczających się w pobliżu turbin wiatrowych. Pod koniec sierpnia firmy ogłosiły sukces projektu demonstracyjnego, który miał potwierdzić skuteczność opracowanego systemu antykolizyjnego AVES Wind.
ProTecBird to młoda firma z Husum w północnych Niemczech. Specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji ekonomicznych i specyficznych dla konkretnego gatunku ptaków systemów antykolizyjnych. Ochrona przed turbinami wiatrowymi to kolejny kamień milowy w rozwoju firmy, osiągnięty dzięki współpracy z Rheinmetall.
Sztuczna inteligencja i wojskowy system obrony powietrznej
System antykolizyjny AVES Wind wykorzystuje sztuczną inteligencję i bazuje na oprogramowaniu opracowanym przez Rheinmetall Electronics. Powstało ono pierwotnie w celu obrony powietrznej w sektorze wojskowym i jest używane na całym świecie.
Jak podaje Rheinmetall, oprogramowanie Multi Mode Tracker może rozpoznawać i przypisywać lokalizację pocisków rakietowych na podstawie zmian pikseli na obrazie. Wykorzystanie go przez ProTecBird i połączenie z opracowaną przez start-up sztuczną inteligencją pozwoli na rozpoznawanie i ochronę różnych gatunków ptaków, których trasy przelotu mogą pokrywać się z obszarami pracy turbin wiatrowych. Ptaki mają być wykrywane przez specjalne czujniki systemu, a informacja o ich pojawieniu się ma uruchamiać automatyczne polecenia wyłączenia turbin.
– Współpraca pomiędzy Rheinmetall i ProTecBird jest wyjątkowa w skali światowej. Dzięki naszemu oprogramowaniu i wiedzy technicznej ProTecBird można nie tylko chronić unikatowe ptaki chronione, takie jak kania ruda czy bielik. Jeśli chodzi o sektor lotniczy, oferuje on również ogromne korzyści dla bezpieczeństwa lotów w odniesieniu do uderzeń ptaków w silniki samolotów i płatowiec – mówi Uwe Lindenau, Sales Manager Mission Systems w Rheinmetall Electronics.
Standardy ochrony ptaków przed turbinami
Opracowany przez ProTecBird system prawdopodobnie pozwoli pokonać znaczącą przeszkodę dla dalszej transformacji energetycznej w Niemczech.
Rheinmetall wyjaśnia, że opracowanie efektywnych systemów antykolizyjnych (ACS) było jednym z największych wyzwań w eksploatacji farm wiatrowych na obszarach, na których występują wrażliwe na wiatr gatunki ptaków. Kwestia ta istotnie wpływała na procesy planowania budowy farm wiatrowych oraz ich wykonalność techniczną i opłacalność ekonomiczną.
Niemiecki kraj związkowy Szlezwik-Holsztyn jest jednym z terenów o największej mocy wiatrowej i jednocześnie pionierem w ustanawianiu przyszłych standardów dla systemów antykolizyjnych i ich integracji w procesie zatwierdzania inwestycji. Tamtejsze ministerstwo transformacji energetycznej i ochrony klimatu dwa lata temu (we wrześniu 2022 r.) zwołało komitet techniczny w celu opracowania ram testowych dla systemów ACS. Prace odbywały się pod kierownictwem Państwowego Urzędu Środowiska SH (Landesamtes für Umwelt, LfU). W skład komitetu weszli konsultanci TÜV Nord i Biura Biostatystyki, producenci systemów ACS i elektrowni wiatrowych, a także przedstawiciele organizacji ochrony przyrody i stowarzyszeń energetyki wiatrowej.
Komitet ten opracował kompleksowe ramy testowe dla walidacji ACS. W sierpniu 2024 r. Tobias Goldschmidt, minister ds. transformacji energetycznej i ochrony klimatu kraju związkowego Szlezwik-Holsztyn, ogłosił pierwsze ogólnokrajowe ramy testowe dla systemów antykolizyjnych (MEKUN 2024). Teraz są one oceniane przez inne landy w Niemczech.
Testy systemu AVES Wind
ProTecBird i Rheinmetall poinformowały, że demonstracja AVES Wind potwierdziła skuteczność systemu antykolizyjnego. System ma oferować alternatywę dla ogólnych przepisów dotyczących wyłączeń wiatraków. Zapewni spersonalizowane rozwiązanie dla operatorów farm wiatrowych polegające na krótkich wyłączeniach zależnych od gatunku ptaków i konkretnych okoliczności.
AVES Wind został przetestowany na istniejącej farmie wiatrowej między lipcem a wrześniem 2023 r. W ocenie jego działania uwzględniono wymogi opracowane przez ww. komitet techniczny. Przeanalizowano łącznie 237 sekwencji lotów kani rudej w różnych lokalizacjach w ciągu 25 dni nagrywania. Obserwacje wykazały, że AVES Wind wykrywa, rozpoznaje i chroni kanię rudą zgodnie ze specyfikacjami ram określonych dla systemów antykolizyjnych.
– Współpraca z odpowiednimi podmiotami w Szlezwiku-Holsztynie była kluczowa dla tego przełomowego wydarzenia. Fakt, że ProTecBird był pierwszą firmą, która przeszła oficjalnie zdefiniowane ramy testowe, podkreśla innowacyjną siłę i zaangażowanie firmy. Dzięki systemowi antykolizyjnemu AVES Wind ProTecBird dokonał przełomu technologicznego, który może być postrzegany jako kluczowy dla branży energetyki wiatrowej – mówi Thorsten Heinzen, dyrektor generalny ProTecBird.
Start-up założony w 2021 r. zamierza kontynuować swoje badania. Obecnie pracuje nad rozszerzeniem swojej technologii na inne gatunki zwierząt, m.in. nietoperze. ProTecBird oferuje innowacyjne rozwiązania produktowe bazujące na sztucznej inteligencji dla sektorów energetyki odnawialnej, lotnictwa i przemysłu.
Barbara Blaczkowska
barbara.blaczkowska@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.