REKLAMA
 
REKLAMA

Unijny grant na projekty wodorowe Orlenu

Unijny grant na projekty wodorowe Orlenu
Fot. Orlen

Prawie 9 mln euro z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership pozyskał, jako pierwszy w Polsce, międzynarodowy projekt wodorowy HySPARK. Realizuje go Orlen wraz z konsorcjum 17 partnerów. Celem jest stworzenie pojazdów wodorowych i przetestowanie ich na potrzeby lotniska oraz komunikacji miejskiej.

Pojekt HySPARK zakłada wyprodukowane pojazdów wodorowych, które będą zasilane paliwem dostarczanym z HUBu Orlen we Włocławku. Następnie pojazdy te zostaną przetestowane w działalności na rzecz lotniska Chopina i stołecznej komunikacji miejskiej. Dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II stacja przy lotnisku Chopina ma powstać w 2026 r.

Wodorowe autobusy dostarczy firma Arthur Bus, ciągniki wodorowe – Quantron, a wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina – włoska firma Atena. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, Orlen oraz LS Airport Services.

REKLAMA

Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych, podkreśla, że kilka samorządów w Polsce korzysta już z autobusów napędzanych wodorem z Orlenu. Ponadto w Poznaniu działa pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa dla samochodów osobowych. Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie.

Cel – stworzenie rynku dystrybucji wodoru

HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics) to projekt, nad którym pracuje 17 partnerów z pięciu krajów: Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Celem projektu jest stworzenie rynku dystrybucji wodoru w centralnej Polsce. W zakresie biznesowym projekt koordynować będzie Orlen, a w zakresie administracyjnym i badawczo-rozwojowym – Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy (IEN-PIB).

Jak mówi prof. Jakub Kupecki, dyrektor Instytutu Energetyki – Państwowego Instytutu Badawczego, projekt HySPARK łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji wybranych celów Polskiej Strategii Wodorowej. Działania konsorcjum, w tym szerokie zaangażowanie podmiotów zrzeszonych w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej, mają się realnie przyczynić do dekarbonizacji transportu. Rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich.

HySPARK powstał w ramach działalności Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej, która zrzesza już 48 partnerów. Reprezentują oni instytuty badawcze, wyższe uczelnie oraz przedsiębiorstwa publiczne i prywatne. Celem Mazowieckiej Doliny Wodorowej jest stworzenie na Mazowszu regionalnego ekosystemu wodorowego, który połączy producentów wodoru z dostawcami technologii i końcowymi użytkownikami różnych sektorów. W sektorze transportu wodór posłuży jako jako paliwo w pojazdach, a w sektorze przemysłu – do produkcji nawozów sztucznych.

REKLAMA

Nad działalnością badawczo-rozwojową w ramach projektu czuwać będą: IEN-PIB, Politechnika Warszawska, RINA i Bureau Veritas Polska. Za działalność związaną z rozpowszechnianiem informacji o projekcie odpowiadają m.in.: Miasto Stołeczne Warszawa, Agencja Rozwoju Przemysłu, fundacja W Klimacie oraz dwa międzynarodowe lotniska – SEA Milan Airports oraz Aer Arann Islands. Projekt wspierają także: Toyota Central Europe, Polska Grupa Lotnicza, Anwil, Transportowy Dozór Techniczny, Port Lotniczy Gdańsk i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.

Inicjatywy wodorowe Orlenu

Do 2030 r. Grupa Orlen zamierza wybudować w Polsce, Czechach i na Słowacji ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego. Wodór trafi do nich dzięki europejskiej sieci hubów wodorowych zasilanych z OZE oraz instalacji przetwarzających w zero- i niskoemisyjny wodór odpady komunalne. Planowana moc elektrolizerów w Grupie Orlen do końca obecnej dekady ma osiągnąć około 1 GW. W połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi to roczną produkcję ponad 130 tys. ton odnawialnego wodoru 2030 r.

Do 2030 r. Grupa Orlen zamierza zainwestować w „paliwo przyszłości” około 7,4 mld zł. Szerzej o roli Orlenu w rozwoju inicjatyw związanych z wodorem pisaliśmy także w artykule: Orlen testuje pierwszą w Polsce lokomotywę wodorową.

Niedawno także projekt Orlenu o nazwie Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland otrzymał bezzwrotne dofinansowanie w ramach konkursu unijnego. Przeznaczone zostanie na produkcję i stosowanie wodoru wytwarzanego z wykorzystaniem energii odnawialnej. Więcej o tym w artykule: Rekordowe dofinansowanie na wodór dla Orlenu.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

 

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady