REKLAMA
 
REKLAMA

Solaris z nowym kontraktem w Czechach

Solaris z nowym kontraktem w Czechach
Fot. Solaris

Prywatny czeski przewoźnik zamówił autobusy wodorowe marki Solaris. Dostawy Urbino 12 hydrogen zaplanowano na koniec 2025 r.

Przewoźnik Martin Uher Bus, który obsługuje transport publiczny w kraju środkowoczeskim wokół Pragi, złożył zamówienie na 10 autobusów wodorowych marki Solaris. Będą to pierwsze wodorowe pojazdy we flocie przewoźnika.

Solaris dostarczy zeroemisyjne autobusy pod koniec 2025 r. Pojazdy będą obsługiwać pagórkowate tereny wokół Mníšek pod Brdy.

REKLAMA

Petra Pecková, Gubernator kraju środkowoczeskiego, podkreśliła, że był to pierwszy region w kraju, który uruchomił duży projekt wodorowy w transporcie. Dodała, że w przyszłości cały transport w tym najbardziej zaludnionym regionie Czech ma być bezemisyjny.

Mamy już autobusy elektryczne na liniach w Kutnej Horze, Kladnie i regionie Benešov, a teraz wypróbujemy także drugie obiecujące paliwo – wodór. Wierzymy, że nowe autobusy z napędem wodorowym sprawdzą się również w trudnym, nierównym terenie wokół Mníška pod Brdy – powiedziała Petra Pecková.

Dostarczone prze Solaris modele Urbino 12 hydrogen wyposażone będą w nowoczesne ogniwa paliwowe o mocy 70 kW. W tych zeroemisyjnych pojazdach jedynymi produktami ubocznymi reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło i para wodna. Nie wytwarzają więc żadnych szkodliwych substancji w miejscu użytkowania.

Autobusy będą tankowane wodorem produkowanym w 100 proc. z zielonej energii elektrycznej, pochodzącej z elektrowni wodnej Vrané nad Vltavou. Metoda ta nie generuje emisji CO2, co sprawia, że ​​wytworzone paliwo jest zielonym wodorem całkowicie neutralnym dla klimatu.

Wodorowe Solarisy w miastach Europy

Roman Zdráhal, dyrektor zarządzający w spółce Solaris Czech, wyliczył, że spółka dostarczyła już ponad 220 autobusów z ogniwem wodorowym do klientów z 10 europejskich państw.

REKLAMA

Coraz większe grono operatorów wybiera technologię wodorową jako rozwiązanie dla swoich systemów transportu publicznego. To nowoczesne rozwiązanie wdrożono już w 25 miastach w całej Europie. Solarisy Urbino hydrogen przewożą pasażerów m.in. w Barcelonie, Bratysławie, FrankfurcieKolonii, Madrycie, Poznaniu i Wenecji.

Autobusy wodorowe z podpoznańskiego Bolechowa będą także częścią pilotażowego projektu wodorowego realizowanego przez przewoźnika Île-de-France Mobilités. Więcej o tym w artykule: Autobusy wodorowe z Polski we flocie francuskiego i włoskiego przewoźnika.

Wodorowce Solarisa zamówili również przewoźnicy z Austrii, Francji, Niderlandów, Szwajcarii i Szwecji.

Solaris wylicza, że w 2023 r.  44,5 proc. wszystkich wodorowych autobusów zarejestrowanych w Europie miało logo producenta. Kolejne zamówienia z terminem realizacji w latach 2024-2026 obejmują 600 pojazdów wodorowych.

Do czeskich miast Solaris dostarczył dotychczas 1400 autobusów i trolejbusów. Wśród niemal 30 czeskich miast są m.in.: Praga, Ostrawa, Brno, Czeskie Budziejowice, Ołomuniec, Pilzno, Teplice i Ústí nad Labem. Spośród dostarczonych do Czech pojazdów 1/3 to pojazdy zeroemisyjne – Solarisy Trollino i Solarisy Urbino electric.

Katarzyna Poprawska-Borowiec

katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.

REKLAMA
Komentarze

Brak komentarzy
REKLAMA
 
REKLAMA
REKLAMA
Wywiady