Niemcy kupują mniej elektryków
Nasi zachodni sąsiedzi w lipcu zanotowali znaczne zmniejszenie liczby rejestracji nowych pojazdów z napędem elektrycznym (EV). Wśród przyczyn wskazuje się wycofanie rządowego wsparcia zakupu elektryków.
ADAC przyjrzało się niemieckiemu rynkowi pojazdów elektrycznych. W lipcu 2024 r. zarejestrowano w Niemczech zaledwie 30 762 nowych samochodów z napędem elektrycznym (BEV). Jak podaje Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA), było to o 36,8 proc. mniej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku.
Ile aut jest w Niemczech?
ADAC podaje, że liczba zarejestrowanych samochodów w Niemczech na dzień 1 stycznia 2024 r. wynosiła 60 680 636 i była o 0,9 proc. większa niż rok wcześniej. Największą część floty stanowią samochody osobowe – około 49,1 mln pojazdów. Około 88,3 proc. wszystkich samochodów zarejestrowały osoby prywatne. Co trzeci samochód zarejestrowany był na kobietę.
Udział elektryków w rynku spada
W lipcu 2024 r. udział samochodów elektrycznych (BEV) w całkowitej liczbie rejestracji nowych samochodów w Niemczech wyniósł 12,9 proc. To mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, podsumowuje Federalny Urząd Transportu (KBA). W lipcu 2023 r. pojazdy typu BEV stanowiły bowiem 20 proc. wszystkich nowych rejestracji.
Największy udział w nowych rejestracjach w lipcu 2024 r. miały auta z silnikami benzynowymi – 35 proc. Na drugim miejscu znalazły się pojazdy hybrydowe – 33,5 proc. Sprzedaż pojazdów z tą formą napędu znacznie wzrosła (o niemal 20 proc.), osiągając w analizowanym okresie wolumen prawie 80 tys. nowych rejestracji (w tym 15 tys. to hybrydy typu plug-in). Podium zamknęły samochody z silnikiem Diesla (18,1 proc.).
Eksperci z niemieckiego automobilklubu tłumaczą tendencje spadkową tym, że w grudniu 2023 r. niemiecki rząd podjął decyzję o wstrzymaniu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Wprawdzie w lutym i marcu 2024 r. zanotowano chwilowy trend wzrostowy, jednak zakończył się on już w kwietniu. Kolejny krótkotrwały wzrost w czerwcu 2024 r. także szybko zamienił się w spadek rejestracji.
Udział samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in w ogólnej liczbie samochodów zarejestrowanych w Niemczech jest niewielki. Według Federalnego Urzędu Transportu Samochodowego (KBA ) na dzień 1 stycznia 2024 r. odsetek ten wynosił 2,9 proc. (samochody elektryczne ) i 1,9 proc. (hybrydy typu plug – in).
Mniej nowych rejestracji niż w roku poprzednim
Według KBA w lipcu 2024 r. na niemieckie drogi wyjechały łącznie 238 263 nowe samochody. Jeśli porównać tę liczbę z danymi z tego samego miesiąca ubiegłego roku, widać niewielki spadek (o 2,1 proc.). Do końca lipca 2024 r. zarejestrowano 1,71 mln nowych samochodów.
Według informacji KBA średnia emisja CO₂ z nowych rejestracji w lipcu wzrosła r/r, podobnie jak w poprzednich miesiącach. Obecnie wynosi 121 g/km, czyli jest o 7,2 proc. wyższa niż w lipcu 2023 r.
Najpopularniejsze marki w lipcu 2024 r.
W czołówce najpopularniejszych producentów samochodów po raz kolejny pozostaje VW z 17,4 proc. wszystkich nowych rejestracji. Na kolejnych miejscach są Mercedes (9,7 proc.) i BMW (8,9 proc.). Audi (8,2 proc.) i Škoda (7,9 proc.) zajmują czwarte i piąte miejsce.
redakcja@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.