Elektryczne Solarisy pojadą do Szwecji
Kolejna spółka transportu publicznego z Europy złożyła zamówienie na elektryczne autobusy marki Solaris. Dostawy zaplanowano na lata 2024-2025.
Nobina, wiodący operator transportu publicznego w Szwecji, zdecydował się na zakup autobusów elektrycznych Solaris dla oddziałów obsługujących trzy regiony Szwecji: Skåne, Värmland i Malmö.
Zamówienia obejmują dostawę 2 modeli: Urbino 15 LE electric – autobusu zaprojektowanego z myślą o skandynawskim rynku, który może obsługiwać także trasy międzymiastowe – oraz przegubowego Urbino 18 electric. Operator zamówił 88 autobusów elektrycznych: 55 autobusów Urbino 15 LE electric w ramach inwestycji dla regionu Skåne, 15 pojazdów dla Värmland oraz 18 e-busów Urbino 18 electric dla floty obsługującej Malmö.
Nobina dysponuje największą bezemisyjną flotą autobusową w całej Skandynawii, każdego dnia przewożąc milion pasażerów. Grupa działa w Szwecji, Norwegii, Danii i Finlandii, gdzie zatrudnia 13 tys. osób.
W mieście i za miastem
Dla regionów Skåne i Värmland zamówiono model Urbino 15 LE electric, przeznaczony do obsługi zarówno ruchu miejskiego, jak i podmiejskiego. To niskowejściowy, trzyosiowy model autobusu elektrycznego, który zyskuje coraz większą popularność na szwedzkim rynku. Ten model Solarisa napędzany jest centralnym silnikiem o mocy 240 kW, zasilanym energią z baterii Solaris High Energy o łącznej pojemności ponad 560 kWh. Taka konfiguracja umożliwia płynną pracę przez cały dzień. Z kolei ładowanie taboru odbywa się w nocy za pośrednictwem systemu plug-in.
W przeznaczonym na szwedzki rynek modelu autobusu zastosowano tzw. pakiet skandynawski, dostosowując pojazdy do trudnych warunków pogodowych. Obejmuje on m.in. dodatkowe oświetlenie zewnętrzne nad drzwiami, co ma ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie o zmierzchu. Urbino 15 LE electric ma 52 miejsca siedzące, z czego 8 miejsc jest dostępnych bez dodatkowych stopni. Ma to kluczowe znaczenie dla pasażerów z niepełnosprawnościami oraz osób z wózkami dziecięcymi.
Baterie na dachu
Do regionu Malmö pojedzie przegubowy model Urbino 18 electric z napędem modułowym. Ten model elektrycznego autobusu marki Solaris wyposażony będzie w silnik asynchroniczny o mocy 240 kW oraz baterie nowej generacji Solaris High Energy umieszczone wyłącznie na dachu pojazdów.
Jak podaje Solaris, firma jest europejskim liderem e-mobilności, zajmując pierwsze miejsce pod względem łącznej liczby dostarczonych autobusów zeroemisyjnych od 2012 r. Trend elektryfikacji znalazł odzwierciedlenie także w Szwecji, na co wskazują nie tylko nowe kontrakty, ale także wcześniejsze umowy z dostawami zaplanowanymi jeszcze na ten rok. Jest wśród nich umowa na 55 autobusów elektrycznych Urbino 15 LE electric dla Nobiny obsługującej podmiejski ruch w Sztokholmie oraz 23 autobusy Solaris dla VR Kristianstad.
Polskie ładowarki zasilą autobusy w Szwecji
Do Nobiny w Sztokholmie trafią także ładowarki do autobusów elektrycznych od polskiego producenta infrastruktury ładowania. Do końca roku zielonogórska Ekoenergetyka dostarczy operatorowi 140 ładowarek do autobusów elektrycznych. W 4 zajezdniach autobusowych w Sztokholmie producent zainstaluje ładowarki Axon Easy 120 kW i 180 kW. Urządzenia rozpoczną pracę do stycznia 2025 r. Więcej o tym w artykule: Polskie stacje ładowania zasilą autobusy w Skandynawii.
Katarzyna Poprawska-Borowiec
katarzyna.borowiec@gramwzielone.pl
© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.