Rząd chce zmienić definicje biomasy i biowodoru

Rząd chce zmienić definicje biomasy i biowodoru
Pixabay

Rząd przygotował projekt zmian w przepisach dotyczących biomasy i biopaliw. Nowe prawo modyfikuje szereg kluczowych definicji, a także wyznacza nowy poziom Narodowego Celu Wskaźnikowego. Ma on być wyższy od celu Unii Europejskiej na 2030 r.

Ministerstw Klimatu i Środowiska (MKiŚ) skierowało do konsultacji projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Nowe prawo ma na celu realizację zobowiązań wynikających z unijnej dyrektywy o odnawialnych źródłach energii (RED II). Zawarte w niej przepisy zakładają zwiększenie udziału energii odnawialnej w transporcie do poziomu 14 proc. w 2030 r., przy użyciu m.in. biopaliw i biokomponentów, w tym biokomponentów zaawansowanych, odnawialnych paliw pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), paliw węglowych pochodzących z recyklingu (RCF).

Resort klimatu przypomina, że sektor transportu jest odpowiedzialny za zużycie 1/3 energii końcowej w Unii Europejskiej, z czego znaczna część pochodzi z ropy naftowej. W 2023 r. transport był odpowiedzialny za 25 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE i jest jedynym sektorem, w którym poziom emisji wzrósł w porównaniu do 1990 r.

REKLAMA

Nowa definicja biomasy

Opracowana przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych ma wprowadzić zmiany w szeregu definicji związanych z biomasą, biokomponentami, wodorem czy biometanem.

W projekcie znajdziemy m.in. propozycje zmiany definicji biomasy. Jak tłumaczą jego autorzy, doprecyzowanie polega na określeniu biomasy nie tylko jako ulegającej biodegradacji części produktów, ale również: części odpadów lub pozostałości pochodzenia biologicznego z rolnictwa, ulegających biodegradacji części odpadów komunalnych lub pozostałości przemysłowych.

Potrzeba doprecyzowania wynika z treści definicji biomasy zawartej w dyrektywie RED II. Biomasa zdefiniowana jest tam jako ulegająca biodegradacji frakcja produktów, odpadów lub pozostałości pochodzenia biologicznego z rolnictwa, łącznie z substancjami roślinnymi i zwierzęcymi, z leśnictwa i powiązanych działów przemysłu, w tym rybołówstwa i akwakultury, a także ulegająca biodegradacji frakcja odpadów, w tym odpadów przemysłowych i miejskich pochodzenia biologicznego.

Autorzy projektu ustawy dodali do niego definicję biomasy rolniczej i biomasy leśnej. Jak tłumaczą, ta zmiana wynika z dokonanego w dyrektywie RED II rozróżnienia biomasy ze względu na pochodzenie. W uzasadnieniu projektu czytamy, że pojęcie biomasy zawiera zarówno biomasę pochodzącą z rolnictwa, łącznie z substancjami roślinnymi i zwierzęcymi, jak i z leśnictwa i łowiectwa, a także rybołówstwa i akwakultury oraz z powiązanych z nimi działami przemysłu.

REKLAMA

Nowe definicje biokomponentów i biowodoru

Zmianie ma ulec także zmiana definicji biokomponentów. Ma to wynikać z wprowadzonego w dyrektywie RED II podziału na biopaliwa (ciekłe paliwa dla transportu, produkowane z biomasy) oraz paliwa z biomasy (paliwa gazowe i stałe wyprodukowane z biomasy). W projekcie ustawy w definicji biokomponentów wskazano podział na biokomponenty ciekłe, biokomponenty gazowe, do których zalicza się np. skroplony biometan i sprężony biometan wytworzone z biomasy, oraz biometan. Jednocześnie za biokomponenty wytworzone z biomasy mają zostać uznane te wytworzone zarówno z biomasy rolniczej, jak i biomasy leśnej.

W ramach definicji biokomponentów doprecyzowano definicję biowodoru. Zmiana polega na dookreśleniu, że jest to wodór wytworzony z biomasy, w tym z biometanu, który jest oczyszczonym gazem pochodzącym z biomasy. Ma to na celu uniknięcie stosowania w obrocie prawnym wąskiej interpretacji definicji biowodoru jako pochodzącego bezpośrednio z biomasy – z pominięciem etapu pośredniego, jakim jest np. wytworzenie go z biometanu pochodzącego z biomasy.

Narodowy Cel Wskaźnikowy na 2030

Nowelizacja ma wprowadzić nowe wartości tzw. Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW). Jest to minimalny udział biokomponentów i innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego w transporcie drogowym i kolejowym.

Nowe prawo ma wyznaczyć wielkości Narodowego Celu Wskaźnikowego w latach 2025-2030. Nowa wartość NCW została określona na poziomie 14,9 proc. na rok 2030. Autorzy nowych przepisów przyznają, że jest to wyższa wartość niż cel udziału OZE w transporcie określony w dyrektywie RED II (14 proc. na rok 2030). Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, rozbieżność ta wynika z utrzymania w krajowych przepisach tzw. współczynnika redukcyjnego. Pozwala on podmiotom objętym wymogiem NCW zmniejszyć wymiar obowiązku NCW pod warunkiem wykorzystywania w danym roku biokomponentów pierwszej generacji wyprodukowanych np. z krajowych surowców rolniczych. Autorzy nowych przepisów tłumaczą, że wartość 0,9 pkt proc., o którą podniesiono obowiązek, jest równa wartości, o którą podmioty realizujące NCW mogą pomniejszyć wykonanie obowiązku, korzystając w pełni wspomnianego przepisu o współczynniku redukcyjnym.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw jest dostępny na stronie Rządowego Centrum Legislacji pod tym linkiem.

redakcja@gramwzielone.pl

© Materiał chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy Gramwzielone.pl Sp. z o.o.